He Who Saw The Abyss spiller koncert i Rocken Aalborg, Aalborg .
He Who Saw The Abyss - Echo Passage

Type:EP
Genre:Deathcore
Antal numre:6

Der lægges op til noget stort

Der er efterhånden en betragtelig mængde danske bands, som har kastet sig over deathcoregenren, også den mere dystre, mørke og ondskabsfulde slags. Her kunne man nævne CABAL, Henret, Hanging the Nihilist – og nu altså også He Who Saw the Abyss, der er en helt ny spiller på banen. Bandet blev dannet sidste år, men består af erfarne herrer fra blandt andet Lamentari, Clients, Nordsind og Natjager og må således være noget af det tætteste, vi i en dansk sammenhæng kommer på en såkaldt supergruppe. Det sætter jo unægteligt forventningerne lidt højere end ellers – så lad os se, om de bliver indfriet på bandets debutudgivelse, ep’en Echo Passage.

Den køres sikkert hjem

Kan du lide din deathcore mørk og tung, stemt helt i bund og med en nærmest klaustrofobisk atmosfære – tænk på Humanity’s Last Breath – vil du sikkert være godt tilfreds med Echo Passage. Den rummer nemlig alle de klassiske deathcoreelementer, er både aggressiv, hårdtslående, velspillet og velproduceret. Den lyder i det hele taget fantastisk godt, og der er ikke en finger at sætte på de fire medlemmers instrumentale eller vokale præstationer.

Foretrækker du derimod noget lidt mere udfordrende, genrefornyende eller eksperimenterende, vil du næppe stille dig tilfreds med denne ep. For selvom den altså lyder glimrende og byder på både potente instrumentaldele og en overbevisende vokal, halter det på sangskrivningsfronten. Størstedelen af de fem reelle numre – første skæring er en intro – er nemlig mere eller mindre skåret over samme læst, og man forundres over, at bandet stort set aldrig afviger fra den kendte formel. Især når man ved, hvilke herrer der står bag dette projekt.

Nuvel. ”Death Surge” lægger for med aggression, god fart og en vrissende vokal, der gør sig rigtig godt. Nummeret er forholdsvis fængende, og man forstår godt, at bandet har valgt netop denne sang som første singleudspil. På ”Equilibrium” stagnerer kvartetten en smule, men de vender stærkt tilbage på ”Among the Bones”, der med sine lydeffekter får lidt mere karakter og særkende end sin forgænger. ”The Fear of Letting Go” hamrer videre, og hvis man ikke allerede tænkte på førnævnte Humanity’s Last Breath, er det svært ikke at gøre det på dette nummer. Det samme gælder for ”Silent Offering”, der snildt kunne være et fraklip fra svenskernes seneste plade, Välde.

En solid udgivelse, der nok skal klare sig fint, men …

Lad mig være helt klar i mælet her: Echo Passage er en fin udgivelse fra et dygtigt band, der helt sikkert vil klare sig fornuftigt på den danske metalscene, både live og på fremtidige plader. Min eneste anke er, at musikken er overraskende konservativ: Personligt havde jeg håbet, at He Who Saw the Abyss – især med tanke på, at Daniel Lønberg fra Lamentari står centralt i projektet – havde turdet være mere eksperimenterende. Tænk, hvis vi havde fået en dansk pendant til et af de mest nytænkende deathcorebands derude – jeg tænker selvfølgelig på Lorna Shore – men det har vi altså ikke. I stedet har vi fået endnu et fint, godt, udmærket, velspillende band. Og det er jo heller ikke dårligt. Vi ser frem til, hvad bandet byder på næste gang.

1. 55.5031213, 9.4221874
  2. Death Surge
  3. Equilibrium