Freitod - Nebel Der Erinnerungen

Nebel Der Erinnerungen

Genrer:Black metal, Doom metal
Spilletid:47.36

For de tyskkyndige kommer det nok ikke som et kæmpe chok, at der bag navnet Freitod (der betyder frivillig død, eller selvmord), gemmer sig et suicidal black metal band. Eller band er måske så meget sagt, for der er kun 2 medlemmer i denne duo. G.E. (Wolfthorn,Wintergate) der spiller guitar og bass og R.S. der synger og spiller trommer. De har sammen udgivet 2 demoer, begge begrænset til 300 kopier, i 2007 og 2008, og er nu på gaden med deres debutskive Nebel Der Erinnerungen (Hukommelsens tåge), der i virkeligheden bare er de 6 numre fra de 2 demoer, en coverversion af Genocides Blasphemy og hvad der lader til at være ét nyt nummer. Der er altså ikke tale om dugfriskt materiale her på skiven.

Musikken er som sagt suicidal/depressive black metal, eller dark metal som bandet selv kalder det. Det er i midtempo, med riffs der bliver gentaget om og om igen, og en klagende hæs tysk vokal, der bliver mere og mere desperat, jo længere frem vi kommer på albummet. Freitod skaber en dyster, bleg og vidunderlig melankolsk stemning på Nebel der Erinnerungen, og de gør det med små virkemidler. Jeg sidder og kigger ud af vinduet på regnvejret og synker dybt ned i musikken.

Paradoksalt nok er det nummeret "Abwärts" der står klarest i erindringen efter nogle gennemlytninger. Nummeret skiller sig nemlig ud fra den skabelon man har brugt på resten af albummet. For det første er de hæse skrig væk og erstattet af ren sang, og for det andet kan man næsten beskylde guitaren for at være glad. Næsten. Skulle man finde sig i opstemt humør af den glade guitar, synker man hurtigt ned i melankolien igen, når man lytter til teksten. "Jeg falder, uendeligt" "Forlovet, forladt, forrådt og glemt" "Jeg falder, det gør så ondt" Det er klimakset på albummet. Manden er ved at begå selvmord og den glæde man fornemmer i nummeret, er glæden over at alt endeligt er slut. Et smukt og tragisk nummer.

Men som sagt er det nummeret jeg husker bedst efter albummet er slut, og det betyder jo at de andre numre, omend stemningsfulde, er letglemte og jeg kan derfor ikke svinge mig højere op end 6 kranier.