Falconer - Armod

Armod

Genrer:Power metal, Folk metal
Spilletid:49.39

Brugervurdering: 9/10 baseret på 3 stemmer.

Falconer er et rutineret svensk power metal band, der udover dette deres seneste udspil, har seks albums på bagen. Jeg må sige, at jeg er ret imponeret af "Armod", der adskiller sig fra andre power metal-udgivelser på mange områder.

For det første er vokalen hverken ovre i det pseudo-operatiske, som hos mange Euro power metal bands, eller ude i det totalt tå, som hos mange US power metal bands. Næh, den ligge et et solidt midrange stemme-leje, og har mere en folkemusik-kvalitet end en metal-kvalitet. Og så synges der udelukkende på svensk, hvilket er ganske usædvanligt i power metal (jovist, man hører det meget i black metal, men alligevel).

For det andet er musikken meget folkemusik-inspireret (egentligt er "Armod" nok mere en slags folkemetal end ren power metal), da mange af både leadguitarerne og selve riffsne følger traditionelle folkemelodimønstre (som jeg tror bygger på middelaldermusik). Og, fuck, hvor lyder det svenske sprog bare fedt i ren vokal til metalmusik. Det hele går op i en højere enhed. Der dukker også noget trditionel svensk folkemusik-instrumentation op nu og da. På en måde minder musikken på "Armod" lidt om Storms "Nordavind", men udført på et meget højere musisk niveau.

Musikken er også en del tungere end hos meget power, og ligger generelt i et solidt middeltempo, og har ofte et folkedrive, men der er også nogle uptempo ting hist og her (der dukker endda nogle blastbeats op). Der er masser af guitarhamonier i selve riffsne, og Falconer trækker lige så meget på traditionel metal som på power metal.

I det store hele er "Armod" et meget vellykket album og nok en af de bedste nordiske folkemetaludgivelser, jeg har hørt nogensinde.