Emberray - EMBERRAY

EMBERRAY

Type:EP
Genrer:Thrash metal, Groove
Antal numre:6

Musik med et formål

Det skorter ikke på danske rock- og metalbands; hvert eneste øjeblik titter et nyt orkester frem – og det er vi selvfølgelig glade for. Ét af disse nye ensembler er fredericianske Emberray, der så dagens lys i 2018. Siden da har de unge jyder udviklet deres lyd, forsøgt at få nogle koncerter i hus og ikke mindst indspillet deres første ep, EMBERRAY. Pladen udkommer den 4. oktober,* og missionen er klar: Emberray vil – efter eget udsagn – skabe ”heavy rock, der rykker, og som man ikke kan lade være med at svinge hovederne til”. Lad os se, om det lykkes!

En smule ubalance

Efter at have lyttet til EMBERRAY et utal af gange må jeg indrømme, at mit hoved ikke svinger; det vipper måske snarere – for ep’en har både stærke og mindre stærke momenter. På den gode side fungerer bandets stilmæssige blanding temmelig godt: De fire herrer mikser thrash-ingredienser fra Metallica og Megadeth med en mere melodisk tilgang a la Avenged Sevenfold og danske Defecto. Dette resulterer i en energisk lyd, hvor de gode melodier og det solide groove ofte er på plads: Med ”Chained State” leverer jyderne hurtig metal med et fængende omkvæd, på ”Shade the Sun” svinger mit hoved faktisk en smule, og i ”Breaking the Sky” graver drengene et habilt groove frem.

Desværre er jeg ikke sikker på, at jeg kan huske disse sange om bare en uge. Selvom numrene har gode kvaliteter, mangler de noget gennemslagskraft, noget hitpotentiale – og en bedre produktion. Hvordan EMBERRAY er blevet til, ved jeg ikke, men jeg gætter på, at den er indspillet i et hjemmestudie. Det kan for så vidt være fint nok – særligt for en debut – men fremover vil jeg råde den jyske kvartet til at investere nogle skejser i en professionel produktion. Alt for ofte præsenterer EMBERRAY en diskant og overfladisk lyd, og de enkelte instrumenter kæmper stedvis med hinanden: På ”Known Faces” dominerer trommerne fuldstændig, på ”Living Victims” bliver den kvindelige vokal aldrig rigtig integreret, og i det hele taget er der ikke megen bund i guitarerne. Læg hertil, at forsanger Tue ikke har verdens stærkeste stemme; vokalen gør, hvad den skal, men ikke mere.

Med EMBERRAY har de fire herrer fra Fredericia gjort et fint indtog på den danske musikscene. Ingen af de seks numre får ep’en til at stryge ind på hitlisterne, men fundamentet for noget større er bestemt lagt. Kvartetten formår at fylde deres numre med god energi og solid melodi – nu skal udtrykket bare raffineres.

* Emberray har siden hen mikset deres numre en smule om, hvorfor ep-udgivelsen er flyttet til den 10. oktober 2019.

1. Known Faces
  2. Chained State