Darklight - Light From The Dark

Light From The Dark

Genre:Black metal
Spilletid:45:11

Den italienske guitarist Frank Caruso har her lavet et progmetal-projekt sammen med sangerinden Paola Baldacci. Caruso har selv indspillet de fleste af instrumenterne, dog er der angivet enkelte bas- og guitarbidrag fra landsmændene Gabry Baroni og Luigi Thyer. Det er ikke angivet, hvem der spiller trommer – hvis dette betyder, at alle trommerne er programmerede, må det siges at være gjort ret overbevisende.

Darklights musik har en meget symfonisk brug af keyboard og kor, der sammen med mange ganske fedt rockede riffs og fængende, ofte komplekse grooves giver associationer til både Symphony X, Dream Theater og måske pga. guitarharmonierne til tider lidt Queensrÿche. Jeg kan også godt lide de halvt 80’er- halvt nu-metal-agtige keyboardfigurer på numrene "Like a Leader" og "True Essence". Førstnævnte har i øvrigt gæstevokal af Matt Albarelli fra bandet Homerun.

Musikken på mere vokalorienterede numre som "Enchanted Night" og "Magic World" er dog lige lovlig Enya-keltisk til min smag – koblet med Paoloa Baldaccis ofte lidt nasale stemme bliver det pudsigt sørøveragtigt at lytte til. Nu hvor vi snakker sørøver, så er det allerstørste minus ved Darklight, at Frank Caruso insisterer på selv at synge med på de fleste af numrene. Hans hæse stemme lyder som en uheldig kombination af Rob Zombie og René Dif, og hver gang den sætter ind, daler mit indlevelsesniveau i musikken øjeblikkeligt. Er man i stand til at lukke denne del af konceptet ude, så er "Light from the Dark" ikke fuldstændigt spild af penge, men det kræver en vis velvilje fra lytterens side.