Dårligt Selskab - Hægtet Af

Type:EP
Genre:Punk
Spilletid:16:11

Brugervurdering: 4/10 baseret på 1 stemme.

Politisk dårligt selskab

At modsætte sig det etablerede, harcelere mod systemet og kritisere politiske overbevisninger har, siden en skjald i middelalderen fattede sin lut, været en fast del af den musikalske verden. I nyere tid er det dog specielt punken, der bliver fremhævet, når snakken falder på systemkritiske genrer. Siden Sex Pistols bekendtgjorde, at anarki var vejen frem for de britiske øer, har punken været tæt forbundet med politik. Så en spandfuld anarkistiske paroler var da også lidt, hvad jeg forventede på Dårligt Selskabs seneste plade, Hægtet Af.

De gode gamle skramlede dage

Skal man blive ved Sex Pistols sammenligning, så er Hægtet Af et noget mere skramlende, råt og ja, anarkistisk bekendtskab. Man kan selvfølgelig også argumentere for, at det ville være en anarkistisk falliterklæring at lave en pænt produceret plade.

Dog giver det rå og upolerede lydbille Hægtet Af en charme, der fra første anslag giver billeder på nethinden af en flok teenagere, der trykker den max af i et blikskur, hvor væggene er plastret til med diverse punkidoler. Og selvom forbilledet i første omgang er Sex Pistols, så bliver der blandt andet også kigget i retning af både Motörhead og tidlig Rise Against. ”Circus Circle Jerk” og ”Død og Begravet” stormer ud over stepperne med samme oprørske og ungdommelige energi som Rise Againsts debut, The Unraveling, mens både ”Guru” og ”Systemer” går Motörhead i bedene. Her bliver flasken med Jack Daniels sat for munden, hele verden får fingeren, og Dårligt Selskab viser, hvorfor Motörhead er et af de få bands, der ligger i midten af Venn-diagrammet over punk og metal. Dog skal det hele ikke drukne i hovedet-under-armen kaos tangerende til utilregnelig lovløshed. ”Død og Begravet”, ”Hægtet Af” og lukkeren ”Fake World” har alle fået kastet soli og mere melodiske breaks ind i det lovløse rabalder, der er Hægtet Af, så der trods alt er tid til at få pusten igen.

Med Hægtet Af er tvivlsspørgsmålet dog, om det er pladen eller lytteren, der mister pusten først. For selvom anarkistisk punk har mindre variation end et halvt prog rock-nummer, så skulle det være muligt at holde lytterens interesse i det kvarters tid, som pladen varer. Men sådan går det desværre ikke helt. ”Circus Circle Jerk” og ”Hægtet af” er dybest set samme nummer, og forskellen på ”Systemer” og ”Levende Stenskred” er, at førstnævnte har en underliggende guitarmelodi. Selvom jeg elsker en gang hadske strofer mod systemet, så er det begrænset, hvor spændende det er at se den samme containerbrand igen og igen.

Miljørigtig anarkisme er punk

Bliver Hægtet Af en lidt ensformig oplevelse? Ja, det gør det. Kan man dog overleve, at cirka en tredjedel af pladen genbruger resterne fra de to andre tredjedele, så får man stadig nok systemkritisk punk til at komme igennem sit 8-16 job uden at kyle computeren igennem vinduet i ren afmagt. Genbrug er jo også miljørigtigt, og da punken også har tætte bånd til miljøkampen, så er genbrugt punk trods alt ikke det værste i verden.

1. CIRCUS CIRCLE JERK
  2. DØD OG BEGRAVET
  3. HÆGTET AF