Condition Critical - Extermination Plan

Extermination Plan

Genre:Thrash

Amerikansk vold-thrash lever endnu

90’ernes klassiske start

Selvom vi skriver 2016, så er der heldigvis stadig unge bands, der dyrker den klassiske måde at spille thrash på, hvor den lige krydres med en lille snert af death metal i sit udtryk. Et af de bands, der virkelig formår at fremhæve det udtryk, er amerikanske Condition Critical, der med et tydeligt forbillede som Demolition Hammer og deres legendariske debut, Tortured Existence, fra 1990 virkelig har forstået, hvordan man på fornemmeste vis leverer det musikalske udtryk, man kun kan forbinde med tiden omkring 1990. Selvfølgelig med en tidssvarende produktion og den uspolerede tilgang til dét at spille musik, man virkelig brænder for!
Debutskiven, Operational Hazard, fra 2013 blev udgivet på Burned By God, men bandet har valgt selv at udgive efterfølgeren. Jeg kan ikke forestille mig, at den ikke skulle blive udgivet på et eller andet label på et tidspunkt, for her er virkelig tale om massiv og hårdtslående thrash i absolut verndensklasse.

Tro mod sine rødder

Extermination Plan er en sand perle! En velsmurt maskine, der bare banker derudad i et nøje raskt tempo, der hurtigt breder sig ud til en ustyrlig følelse i nakkemuskulaturen. Her bliver ikke taget gidsler eller vist nogen nåde. Det smadrer bare så fedt igennem og er så fantastisk velproduceret, at man ikke må undlade at tjekke det ud. Især ikke, hvis man er af lidt ældre dato og var vild med Demolition Hammer tilbage i starthalvfemserne. Tonstungt, varieret og energisk med masser af massive riffs samt en dejlig groovy rytmesektion
Som sagt er skiven fantastisk godt produceret. En god gammeldags 90’er-produktion med en hinde af 2016’s moderne teknik. Klar og tydelig, men stadig så tilpas rå og upoleret, at det ikke mister den gode gamle ”sjæl”, som musikken havde dengang. Især bassen er trukket pænt frem i lydbilledet, hvilket giver en fantastisk helhed i lydbilledet. Baslyden kan sagtens lede tankerne hen på den baslyd, som D.D.Verni fra Overkill bruger, hvilken absolut er blandt de fedeste i verden.
Condition Critical er et af de absolut fedeste thrash-bands fra ”den unge generation” lige i øjeblikket, og det skyldes ikke alene den vanvittige høje kvalitet, men også det faktum at de formår at være tro mod deres rødder, samtidig med at de giver det hele sit eget, individuelle touch. Man kan med det samme høre, at det er Condition Critical, hvis man skulle blive udsat for en mindre musikquiz i gode venners lag.

KØBEPLIGT!!!

Jeg kan kun anbefale enhver at få købt denne skive på bandets hjemmeside hurtigere end hønsesalat. Jeg kan også varmt anbefale debutskiven, Operational Hazard, samt deres demo, Bred To Kill, hvis man higer efter at have alt, hvad de har lavet. Det er ganske enkelt old school verdensklasse anno 2016. Fuck, det er fedt!!!

1. Interminable Surgery
  2. Fatal Incision
  3. Intravenous Mutilation