Ancient Bards - A New Dawn Ending

A New Dawn Ending

Genrer:Symfonisk metal, Power metal
Spilletid:71.48

Så er der italiensk Power Symfoni for fuld musik! Ancient Bards er på banen med deres tredje album, A New Dawn Ending - Tjek det ud!

Italienske Ancient Bards har været på banen siden 2006, og slår sig løs indenfor Symfonisk Power metal. Sara Squadrani er navnet på den kvindelige frontfigur, der leverer en ganske fin og kraftfuld vokal – Både i de høje toner og når der synges straight. Selvfølgelig er vi de typiske Power-/Symfoniske toner, hvor det her er strygere/keyboard/fløjte-spil der er i højsædet. Kor er der også, og indimellem er bandet nærmest ude i teatralske udfoldelser. Ancient Bards har i 2010 udgivet albummet The Alliance Of The Kings og Soulless Child i 2011, der begge fik ret gode anmeldelser, og nu er de på banen med deres tredje studiealbum, A New Dawn Ending.

A New Dawn Ending er indspillet i Domination Studio i samarbejde med Simone Mularoni, og udkom den 25. april via Limb Music GmbH. Albummet består af 10 numre, der strækker sig over i alt lidt over 70 minutter. Produktion og lyd er i top – Og jeg må sige, at der er kommet en lethed over musikken og måden numrene er skruet sammen på, i forhold til de tidligere udgivelser. Der er virkelig Power og Symfoni for fuld galop – Vi får keyboard i alle afskygninger – bl.a. både "kirkeorgel" og i bedste "Musical" stil. Det gælder i øvrigt også vokaler og kor – Det er til tider meget teatralske numre de ret dygtige italienere kaster sig ud i, og på nummeret "Across This Life", får vi da også lidt drama i form af en – mindre vellykket – og ganske kort, fortalt tekst midt i det ellers lækre nummer. Problemet er heller ikke større, end at en italiener der taler engelsk, ikke nødvendigvis er så charmerende eller cool at lytte til, når det er i denne sammenhæng. Og lige præcist dette nummer har ellers en masse at byde på, både før og efter at der bliver sagt "Daughter, it's me – your father" m.m., hvilket jeg i absolut ikke er dus med, og som derfor får mig til at hoppe videre til næste... Et af de numre, der kan fremhæves, er "Flaming Heart", der er et godt eksempel på, hvor dygtige bandets medlemmer er. Der er masser af finurlige, tekniske skift, vilde Luca Turilli-agtige og nærmest psykedeliske udskejelser, galopperende trommer og masser af strygere og kor. Selvfølgelig er der også en ballade, hvor vi får klaverspil, strygere, korsang og Sara's helt eminente vokal, der har en fantastisk fylde og altid holder sig på et ret jordnært niveau. Balladen "In My Arms" kan du høre nedenfor. Jeg ville gerne have lagt et youtube link ind til et af de mere bombastiske numre, men "In My Arms" er pt. det eneste nummer, der er tilgængeligt.

Med A New Dawn Ending har Ancient Bards atter leveret et rigtig lækkert album, der rummer alt hvad hjertet begærer inden for Power og Symfonisk metal. Et stort plus er, at Sara Squadrani & co ikke kører helt af sporet med opera-agtige, overdrevne udfoldelser – Det er jordnært og smukt, samtidig med at det er en fryd for øret at lytte til musikken, der spænder bredt. Titelnummeret er hele 16:37 minutter langt, og på intet tidspunkt keder man sig… Der er en rød tråd gennem hele albummet, og Ancient Bards har gjort et virkelig godt stykke arbejde!

Her får bu balladen In My Arms: