Slipknot og Suicidal Tendencies

Blue Water Dokken, Esbjerg

De kom, de rev Esbjerg midt over og deres sejr var i hus

På trods af en ringe performance fra Suicidal Tendencies formåede Slipknot at få folk til at glemme alt om tid og sted, og bare tage os med på deres utrolig fantastiske rejse igennem bizarre visuelle og maddiker fyldte optagelser på storskærmen bag dem.

Suicidal Tendencies gjorde det de skulle de fik folk op at stå og ned på gulvet men det var os det. Det meste af tiden gik med at få publikum til at sige højt ”ST”. Frontmanden Mike Muers farede rundt på den scene, ja det gjorde de faktisk alle på nær trommeslageren. Nu er det ikke et band der har en særlig plads i min bog, men tænker de har mange år bag sig så der måtte være noget ved dem som gjorde dem attraktiv til lige netop dette venue, men nej jeg syntes ikke det var overbevisende godt. Min mening er at de skulle været stået af toget for flere år siden.

Gør klar til helvede

Mørket lagde sig over Dokken og tæppet til Slipknot bliver sænket. Et kæmpe lærred med 2 af deres berømte S´er. Ventetiden blev ikke lang, og der blev på storskærm vist en mini film alt i mens ”Be prepared for hell” fra deres nyeste skive ”The gray chapter” fra 2014 bliver spillet, den indledende runde til en sindssyg aften er nu startet, og vi som publikum gjorde os klar til helvede.

Publikum var totalt oppe i det høje gear og klar til en fest af dimensioner og det kvitterede de for vildt godt med at smide ”The negative One” efter os alle. Der blev med det samme gjort klar til nogen vilde moshpit som der bare gør til den her slags koncerter. De var så gode til at få publikum med og der var ingen i salen der ikke var med på at holde en kæmpe fest

Der blev ikke spillet så mange fra deres nye skive. Killpop, The Devil in i, The negative one plus introen til koncerten. Der blev så til gengæld spillet en del fra IOWA, her fik vi vores ører blæst fulde med hits som ”Everything ends” ”I am hated” og ”Left behind”

Det var de fede numre de havde med, nu er der stort set ikke et nummer de har lavet som jeg ikke kan lide men der vil altid være nogle der skiller sig ud. ”Wait and bleed” og ”Psychosocial” blev vi selvfølgelig ikke blev snydt for. Kunne godt have brugt ”Snuff” også blev spillet men man kan ikke få det hele.. Aftenens koncert blev sluttet af med den kendte ”Spit it out” og ja vi var alle nede at sidde.

Fed sceneshow fra alle trods skulder skade

Det er så vildt at se de her 9 vildt talentfulde musikere lave det ene show efter det andet og stadig have den fuldstændigt vilde energi på en scene. Chris Fehn der bare skøjter rundt samtidigt med Clown på deres trommer og tomme fadøls tønder. Craig”133” der har helt styr på det med at få samplet og Sid som så i går havde vredet hans skulder af led men bare fortsatte med hans vilde og energiske scene show. Mick Thomson der mest af alt ligner rendyrket ondskab, det var en af de bedste koncerter jeg har set i længe.

Min samlede vurdering af aftenen er trods en ikke så god opvarmning var de omkring 2700 fremmødte fans helt og aldeles med tilfredse med det hele. Maske klædte maggots som man så fint bliver kaldt som fan af Slipknot og en god lyd under koncerten, fedt lys plus det visuelle i form af en storskærm gjorde bare oplevelsen af Slipknot så fedt. En set liste med masser af gode numre..

Aftenens setliste

1. Be prepared for hell
2. The negative One