BÆST by Nikolaj Bransholm
BÆST by Nikolaj Bransholm · Se flere billeder i galleriet

BAEST, Oxx og Redwood Hill

Train, Aarhus C

En god metalaften rigere, men ikke en krone fattigere

Den nye upcomming-festival RISE på Train havde denne aften metal på programmet og til en yderst fordelagtig pris. Det kostede nemlig ikke andet end lommeuld - det, og den fede metalpakke, der var strikket sammen, havde fået en masse metalfans til at finde vej til Train denne dejlige lørdag aften.

OXX

OXX by Nikolaj Bransholm

Metal og matematik

Aftenens første band var den aarhusianske trio OXX, som spiller en god blanding af post, math og avantgarde-metal. Mit kendskab til bandet var inden aftenens koncert utrolig sløjt for ikke at sige ikke eksisterende, men ud fra genrebetegnelsen var jeg klar over, at det nok skulle blive yderst interessant. Det blev det så sandelig også! Fremmødet til de aarhusianske metal-matematikere var rigtig flot, og det belønnede de med ca. 40 minutters kompliceret og kaotisk post-metal.

Det var tydeligt, at bandet virkelig havde følelse og indlevelse med i hele showet samt, at man tydeligt kunne mærke, at de virkelig nyder at spille. Der var virkelig smæk på trommer og guitar, og de to vokaler brølede og skreg igennem, så hele salen rystede. Til tider var det fedt, men det var en smule for kaotisk for mig. Når man spiller inden for en genre som denne, så er man godt klar over, at den ikke er for alle mennesker, og det måtte jeg erkende også var tilfældet for mig. Selve sceneshowet var der ikke lagt megen vægt på, da bandet stort set aldrig bevægede sig uden for deres respektive områder. Det kunne have givet et helt andet element til musikken, hvis der havde været ligeså meget energi i dem, som i deres musik. Der var til tider elementer, hvor jeg kunne mærke det og fik nogen The Dillinger Escape Plan-vibes, men ud over det, så virkede det altså bare ikke på mig. Min opfattelse af showet var helt sikkert også påvirket af Trains høje scene og store sal. Der er ingen tvivl om, at denne form for musik og show havde gjort sig meget bedre på en scene i gulvhøjde, i et tæt pakket lokale og med et publikum, der kan løfte stemningen og få det hele til at koge. Den store afstand mellem band og publikum gjorde det hele en smule malplaceret. Men uden tvivl et yderst interessant band, der bare stod på den forkerte scene denne aften.

5/10

Ond musik af (u)hyggelige bæster

BÆST by Nikolaj Bransholm

Mit kendskab med aftenens andet band er til gengæld en helt anden sag. Bæsts fremmarch er eksploderet siden deres start i 2015, og jeg har haft fornøjelsen af at opleve dem live flere gange. Det var derfor også spændende at se, om de fortsat bliver ved med at udvikle sig på scenen, eller om de efterhånden har fået indøvet sig en rutine.

Denne aften gik de på scenen til lyden af kirkeklokker i et tæt pakket Train. Modtagelsen af byens unge metalhelte har altid været overvældende, og denne aften var ingen undtagelse. Showet blev sat i gang i højt tempo, og de to guitarmaskiner, Svend og Lasse, satte straks gang i hår-vindmøllerne med bassisten, Mattias, majestætisk i midten. De har, som altid, en utrolig energi og spiller som blev de født med kun dét formål. Det er tydeligt, at de har fået indøvet sig en vis rutine i forhold til fremtoning og synkron headbanging, men, for satan, hvor det virker! I front for det eksplosive band har vi jo selvfølgelig Olsen - Simon Olsen. Et navn, der er svært at komme udenom på den danske metalscene, da han også indprinter store indtryk hos folk, når han optræder med sit andet band, Livløs. På trods af gloser som ”røvhuller” og ”kom op og bliv slået ihjel”, så er det med et glimt i øjet og med så meget humor, at folk simpelthen morer sig umådeligt meget med den karismatiske frontfigur. Så der var ingen skræk at spore, da han hoppede ned fra scenen og ruskede i dem, der stod nærmest, men derimod brede smil og devil horns over hele linjen. Det var heller ingen sag for ham at få folk til at råbe med, med hænderne løftet over hovedet. Men Simon har også et fantastisk band i ryggen, som bare spiller røven ud af bukserne. De har alle sammen så utrolig meget karisma og spilleglæde, at man simpelthen ikke kan blive andet end i utroligt godt humør i selskab med Bæst.

Den 1. oktober udkommer Bæsts første EP, med titlen Maria Magdalene, og vi fik da også en forsmag på, hvad den kommer til at byde på, i form af nye numre. Fede tracks, som desværre ikke nåede helt ud til alle i salen, men som, uden tvivl, går hen og bliver live-favoritter i fremtiden. Undertegnede var i hvert fald meget begejstret for det nye materiale! Det var nogen tunge numre, som virkelig satte gang i nakkemusklerne, dog er der til gengæld skruet voldsomt op for tempoet på nummeret ”Worm Lord”. Trommeslager Sebastian fik i hvert fald virkelig flyttet fødderne på de dobbeltpedaler og respekt til ham, for det var fandme fedt! De ”ældre” sange som ”Bones” og ”Goat” fik salen til at eksplodere, og der opstod adskillige små moshpits og sågar en enkelt wall of death under showet. Men efter at have hørt, hvad den kommende EP byder på, kan jeg med sikkerhed garantere, at der er noget at se frem til! Et underholdende og aggressivt show fra start til slut, og et band, som bliver ved med at imponere.

8/10

Aftens sidste band, Redwood Hill, havde jeg glædet mig meget til at se, men kunne desværre ikke blive og se det, da jeg ikke kunne nå det i forhold til bustiderne. Rigtig ærgerligt, men det må jeg have til gode. Men det var en rigtig god aften, som virkelig kom rundt i alle hjørnerne på den danske metalscene. Tak til Train, RISE og aftenens bands for et super lækkert arrangement.