Unravel - Eras Of Forfeit

Eras Of Forfeit

Genrer:Death metal, Grindcore

Dødsmetal fra Australien… Det manglede bare!

Unravel er et band fra den australske vestkyst. De har siden deres start i 2015 udgivet to EP’er, hvor den ene er delt med deres kammerater i bandet Ash Mouth. Deres musik er oftest at finde i grænselandet mellem dødsmetal og grindcore. De er nu ude med deres første fuldlængde, Eras of Forfeit, som må vise, om de kan kæmpe sig ud af undergrunden, og om de har noget unikt og anderledes at bringe til metalverdenen. Man kan ligeledes håbe på, at de vinder succes, da Australien, på trods af at de har nogle fremragende bands, som har klaret sig godt, primært har vundet den respekt og hæder i metalcore/deathcore-genrerne. Kunne man tillade sig at håbe på, at der skulle dukke et fedt band op derfra, som havde sit fokus på mere old school metalgenrer med lidt færre breakdowns, og kan Unravel levere lige netop dette?

… Hvis det da ellers bragte noget nyt med sig

Hvis denne plade skal kategoriseres som “core”, er der i hvert fald ingen tvivl om, at det ville være skrevet med “grind” foran. Dette skyldes primært den økonomiske spillestil med relativt få og enkle riffs og længden på sangene. Blander man dette med dødsmetallens brug af blast beats og djævelske brøl, har man et album, som leverer rendyrket brutalitet og vrede, hvilket er præcis, hvad man får, når man smider Eras of Forfeit over anlægget. Men selvom at vreden er der gennem hele pladen, er det altså ikke helt nok. På trods af at der er nogle superfede sange, hvor det spiller i en højere enhed, er der også sange, der hurtigt virker uoriginale og lettere stereotype for genren.

Dette vil jeg desværre mene, er tilfældet allerede på det første nummer, “Arbitraitor”. Men det bør dog ikke få folk til at skifte væk fra pladen, da vi får nogle ganske udmærkede sange lidt længere inde, som viser lidt mere potentiale fra bandet. Det er faktisk på albummets lidt “længere” sange, at det virker stærkest – især inde midt på albummet, hvor vi får de mere velkomponerede “Sycophant” og “Isle of Rot”. “Sycophant” overrasker særligt, da den cirka to tredjedele inde i sangen leverer et mere melodisk element, der ellers er et sjældent fænomen på albummet. Hovedsinglen “Reign of Wasps” er også et fremragende nummer med et simpelt, let genkendeligt hook.