Týr - Eric The Red

Eric The Red

Genrer:Folk metal, Viking metal

Var der nogen af Jer der vidste at de har metal bands på Færøerne og endda en Heavy shop? Nej, vel - men det er da kun glædeligt, må man sige. Og at bandet Tyr spiller rigtig cool Viking Heavy Metal gør det jo ikke mindre fedt. For hvis nogen er vikinger så må det da være færing folket. Det var jo dér nogle af vore stolte forfædre bosatte sig. Tyr spiller på deres nyeste udspil "Eric The Red" som før nævnt Viking Heavy Metal og det vil sige at der her ikke er en eller anden der brøler som en bjørn eller skråler som et svin, for med guitarist/sangskriver/sanger Heri Joensen, har de en mand ombord som er på lige fod med nogle af de store internationale stjerne sanger. Tyr blander på "Eric The Red" traditionelle danske, irske og færøske melodier som er omarrangeret i vidunderlige Heavy versioner med deres egen kompositioner. Jeg vil mene de har deres helt egen særegen stil, og er rigtig dygtige musikere, til tider yderst progressiv. Personligt er jeg helt pjattet med deres fortolkning af "Ramund Hin Unge" - den springer 100% skalaen fuldstændig. Den burde køre til enhver festlig lejlighed, hvor der er øl/mjød på programmet. Tekstmæssigt handler det jo selvfølgelig om vikinger, netop sangene på færøsk er sejest pga. det cool sprog, og jeg har en eller anden forestilling om at vikingerne talte et lignende sprog for 1000 år siden. Men for os stakler der ikke forstår sproget, har de været så venlig at oversætte teksterne i bookletten. Hvis jeg skal sammenligne dem med et band bliver det nok NDH bandet In Extremo, men Tyr har ikke alle de elektroniske hjælpemidler, eller for den sag skyld sækkepiber. Det er svært for mig at sige noget skidt om bandet, måske at enkelte sange er lidt for knudrede efter min smag, men det er der jo andre der tænder på. Så i det store hele vil jeg mene, at de er det bedste danske Heavy Metal band jeg har hørt de sidste mange år, og jeg håber snart de får en ordentlig pladekontrakt.