Revocation - Empire Of The Obscene

Empire Of The Obscene

Genrer:Death metal, Thrash metal
Antal numre:14

Blændende god genudgivelse.

Your wish is our command

Den kyndige metal-historiker og trofaste Revocation-fan vil undre sig over, hvorfor i alverden vi anmelder bandets debut-album Empire of the Obscene fra 2008. Det er der dog en klokkeklar årsag til. Udgivelsen, der i sin tid kun udkom i 1.000 eksemplarer og var finansieret og udgivet af bandet selv, er efter ønske fra fans og band blevet re-mastereret og finpudset, så det nu kan genudgives i et format, der yder musikken den retfærdighed, den fortjener. Det har været en yderst fornuftig beslutning!

Melodiøst og medrivende nørderi

Empire of the Obscene er (og var også i 2008) Revocation, som vi kender dem bedst. En helt perfekt blanding af den teknisk funderede death metal og den gode gamle thrash tilsat stænk af lidt progressivt - det er, hvad forsanger og guitarist David Davidson og hans kumpaner mestrer til perfektion. Det fremgår tydeligt hos Revocation, at Davidson har nørdet igennem på Berklee Music College, hvor blandt andre Dream Theater blev opdaget for år tilbage. Hans studier ud i polyrytmisk jazz er en essentiel og bærende bestanddel i hans spillestil og sangskrivning, og spiller man selv musik, kan Revocations kompositioner nørdes om og om igen, og nye detaljer konstant findes.

Men drengene fra Boston mestrer også det melodiske. Mange nørder med en pladekontrakt lirer musik af i timevis på alenlange albums, hvor det selviscenesættende navlepilleri og instrument-onani er i centrum. Det er ofte imponerende, men i bund og grund også vanvittigt kedeligt. Revocation derimod kan nemt skrue en plade sammen, hvor det teknisk krævende og vanvittigt velspillede tech death mødes med det old school groovy og legende enkle thrash. Umiddelbart kan det virke som en sær blanding, men disse gutter formår på blændende vis at smide en Kirk Hammett anno 1984-inspireret solo ind i et miks af gakkede rytmer, gal guitar, growl og grindcore-skrig - Sindssygt fedt!!

Gennemført godt

Her er både noget til nørderne, headbangerne og alle os andre derimellem - alle kan være med. Har man endnu ikke stiftet bekendtskab med Revocation, har man værsgo at komme i gang, og Empire of the Obscene er et rigtig godt sted at starte. Skiven indeholder også bandets demo Summon The Spawn, som trods den noget ringere lydkvalitet også er en ren nydelse, men det er selve albummet, der er grunden til, at jeg smider 9 flotte kranier efter Revocation. Det er gennemført godt på alle fronter!

1. Unattained
  2. Tail From The Crypt
  3. Exhumed Identity