Rock In Rio

Type:DVD
Genrer:Heavy Metal, NWoBHM
Spilletid:175:00
Antal numre:33

Brugervurdering: 9/10 baseret på 3 stemmer.

Jeg kan huske dengang jeg så "Live After Death" og "Maiden England" videoerne i mine unge dage, det viste et band der var på sit allerhøjeste med koncerter der kun var fuldt af klassikere og ikke havde ét kedeligt sekund. Derfor kan jeg huske at jeg var en smule skuffet over bandets 1992 video fra Donnington som var lidt for fokuseret på bandets datidige aktuelle materiale. Det samme er der på denne bandets første DVD, men her har man taget cremen af bandets "Brave New World" materiale og spækket resten med bandets største hits. Foran et publikum der tæller en kvart million mennesker spiller bandet her en af de bedste og mest energiske koncerter i nyere tid, lige fra "The Wickerman's" klassiske Old School Heavy Metal riff til de salige toner af "Run To The Hills" har bandet en ild i røven jeg ikke har set siden de tidlige halvfemsere. Især Bruce Dickinson er ikke til at holde på fem tønder land, i hans rekordagtige forsøg på at nå enhver millimeter af den gigantiske scene. Desuden er det mig en fryd at høre de gamle firsernumre med Adrian Smith på guitaren, da Jannick Gers' soloer tit havde det med at blive en smule kaotiske i præ-Adrian fasen. En kæmpe overraskelse for mig var det også at høre numre fra de mindre heldige Blaze Bailey plader, men "Sign Of The Cross" viser sig her med det nye line up at være en af de stærkeste sange man har skrevet siden "Seventh Son Of A Seventh Son". Hele koncerten blev filmet af hele 18 kameraer, så det hele opleves som en rutsjebane tur hvor man hele tiden flyver rundt med bandet på scenen. Desuden er det Kevin Ridley der sammen med Steve Harris der har stået for lyden, som er dejlig kraftfuld og har nogen af de højeste guitarer jeg nogensinde har hørt på en Maiden udgivelse. Som ekstra materiale har man inkluderet en ekstra DVD, hvorpå man kan følge bandet på en fridag rundt i Rio's stræder. Desuden er der en lille Dokumentar om hele dagen rundt om bandets optræden på "Rock In Rio", hvor man følger bandet lige fra de står op til de fejrer den succesfulde koncert om aftenen. Til sidst har man gjort sig ekstra umage med af det obligatoriske foto galleri, som her bliver kommenteret af ingen andre end Maiden's hof fotograf Ross Halfin.