Gus G. - Fearless

Fearless

Genre:Melodisk Metal

Greek shredding

Hvem, der er den bedste metal-shredder i verden, er et nærmest umuligt spørgsmål at opnå konsensus omkring. Er du til gamle koryfæer som Eddie Van Halen, Steve Vai eller Yngwie J. Malmsteen? Måske foretrækker du deres arvtagere som Dimebag Darrell, Chuck Schuldiner, Marty Friedman osv.? Eller er det nogen fra den nye generation, som for eksempel Tosin Abasi og Synyster Gates, der topper din liste? Uanset hvad, er der én shredder, der sjældent figurerer på internettets utallige lister over netop dette emne: Græske Κωνσταντίνος Καραμητρούδης bedre kendt som Gus G. og det er faktisk en fejl.

Gus G. har spillet power metal i sit eget band Firewind og melodeath i ligeledes græske Nightrage, men er nok mest kendt for at have erstattet Zakk Wylde som guitarist for Ozzy Osbourne. Ud over dette har han, som en anden Jimmy Page, stillet sine talenter til rådighed i studiet på et hav af plader for andre metalbands. Undervejs har han såmænd også haft tid til at indspille lidt soloplader, og nu er han klar med nummer tre af slagsen, Fearless.

Melodi, groove og virtuositet

Fearless lægger ud med ”Letting Go”, et rimeligt groovy og melodisk nummer, der straks får lytteren til at tænke på Pretty Maids. Der er mere fokus på selve sangen end virtuositet – og det er et gennemgående træk på dette album, skal det heldigvis vise sig. At Gus G. stadig kan shredde med de bedste, viser han for eksempel på soloen under tredje skæring, ”Don't Thread On Me”, der er fyldt med tempofyldt lir – men også med tæft for både melodi og feel. Det samme gør sig gældende på første instrumentalnummer – titelnummeret ”Fearless” – der er en showcase for alt det, den dygtige græker kan. På dette nummer skruer han samtidig lidt op for aggressionen – tænk melodeath a la Soilwork – og det klæder albummet rigtigt godt. ”Nothing To Say”, den obligatoriske ballade, slipper Gus G. til gengæld ikke særligt godt fra. Den løfter sig aldrig over det banale, ligesom metalversionen af ”Money For Nothing” hurtigt løber ud i sandet. ”Chances” er til gengæld en nærmest kriminel ørehænger, og man godt kan undre sig over, den ikke blev første single. Den har simpelthen et omkvæd så poppet, at sangen ville høre fint hjemme på Ghosts nye popmetalhit, Prequelle.

Gode forbilleder er en god start

Det er ikke til at sige, om den svenske shredder-konge, Yngwie J. Malmsteen, er et af Gus G.s forbilleder. For ligesom Yngwie, når han var bedst (for eksempel på den fænomenale Odyssey fra 1988), lykkes det på størstedelen af Fearless at levere gode sange med masser af melodi og gode hooks og samtidig at holde sig fra alt for selvsmagende guitartryllerier. Er du til 100 % badass shredding, skal du nok kigge andetsteds hen, for Gus G. både vil og kan tydeligvis andet og mere end det og leverer med Fearless en klart godkendt plade.

1. Letting Go
  2. Mr. Manson
  3. Don't Tread On Me