Gamma Ray - Land Of The Free - II

Land Of The Free - II

Genrer:Power metal, Heavy Metal
Spilletid:65:18

Brugervurdering: 9,3/10 baseret på 3 stemmer.

Hvad går der lige galt med alle de fortsættelser renommerede bands render og laver - tror de at musikbranchen hedder Hollywood? Bevares det kan da gå godt i enkelte tilfælde, men for det meste er det at lege med ilden når man vil lave en fortsættelse af ens store værker. Og lad det være sagt med det samme at det heller ikke lykkes for Kai Hansen og Co. og man er ikke engang i nærheden af den originale "Land of the Free", der jo som bekendt indeholder nogle af bandets bedste sange. Derimod virker denne plade som en gigantisk hyldest til Iron Maiden, faktisk er over 30 % af musikken tyvstjålet fra Maiden. Ikke at det er en nyhed i forbindelse med Gamma Ray og Kai har da heller aldrig lagt skjul på at han "kopierer" her og der, men det har aldrig været så ligefremt og så meget som her. Det der er mest ærgerligt er, at Gamma Rays mere originale materiale faktisk er udmærket her, så man havde slet ikke brug for så meget udenbys materiale. Især når man tænker på bandets forrige to skiver "Majestic" og "No World Order", der var ganske excellente udgivelser. Et godt eksempel herpå er pladens måske bedste nummer "Real World", der har alle de kvaliteter en Gamma Ray sang skal have; gode melodiske harmonier, catchy omkvæd og ægte headbanger kvaliteter, at afslutningen her så er en ren kopi af Judas Priests "The Sentinel" lader jeg være usagt. Jeg ville egentlig have givet pladen et magert sekstal bare for at være mavesur, men pladen har da sine momenter og er ikke uden charme, så i stedet for den et afmagret 7 tal.