Danko Jones - Wild Cat

Wild Cat

Rock krydret med roll

Danko Jones er både navnet på den guitarsvingende frontmand, men også navnet på trioen som helhed. Som band har de eksisteret i godt 20 år, dog med nogen udskiftninger af trommeslagere undervejs. Med pladen Wild Cat er bandet oppe på deres niende studiealbum. Musikstilen er rock med rock på, og med disse gutter oplever man genren i alle dens afskygninger. Danko Jones har dog valgt at fokusere på de positive energier i musikken, og alle negative emner som politik, Satan, sprut og stoffer samt vrede, død, sorg og angst findes ikke deres tekstunivers. Derimod handler teksterne kort sagt om glade ting, som at score damer og spille rock ’n’ roll. Undertegnede havde selv fornøjelsen af at opleve hr. Jones på sidste års Roskilde Festival, og jeg må sige, at manden i sig selv er en dygtig entertainer, og at jeg lod mig rive med på den rock-hyldest, deres musik skal ses som.

Er det her ikke den med dem der…?

Wild Cat sættes i gang med nummeret ”I Gotta Rock”, og er man fan af Volbeat, vil man helt sikkert klappe i sine små hænder. Vi starter ud med et simpelt trommebeat og en vokal, der med teksten understreger titlen, altså at hr. Jones er nødt til at rocke. I omkvædet af sangen får man leveret en slags ”whoah”-anthem-nynnen, hvor man får fornemmelsen af at have hørt Michael Poulsen synge det samme i alle Volbeat-numrene. ”My Little RnR” er en af de øvrige titler på pladen, og igen er det som om, det får én til at tænke på flere kendte musikere. I verset lyder vokalen som et mix mellem Lenny Kravitz, Anthony Kiedis og sikkert en del andre sangere, og i omkvædet bliver vi ført over i en slags 80’er – 90’er punkrock, der kunne minde en del om bands som Bad Religion og Offspring, hvilket for mig, bliver en anelse stilforvirrende. Det der med at lyde som noget andet er gennemgående for hele pladen, og eksempelvis bliver man i sangen ”You Are My Woman” ført tilbage til noget, der kunne have været fra slut-90’ernes ”feel good”-rockbølge. Hertil skal det lige nævnes, at jeres skribent, nemlig undertegnede, selv har haft fornøjelsen af at være teenager op gennem 90’erne, så dette nummer trykkede faktisk lidt på mine nostalgi-knapper. Dog stadig med en ”hvem pokker er det nu lige, det er, det minder om?”-smag i munden. Et andet nummer jeg følte mig ret godt underholdt af, og som næsten tog mig tilbage til koncerten på Roskilde, er albummets nummer seks, der bærer titlen ”Let’s Start Dancing”. ”Det her skidt er faktisk et ret fedt”. Vi starter ud med en speedet, groove heavyrock lyd, som selv hr. Kilmister ville have givet en tommel op til. Vokalen udføres med en slags [fast-talk-Axl Rose og Steven Tyler i topform]-type sangstil, der egentligt passer ret godt til helheden af sangen. Ser man på albummets titelnummer, ”Wild Cat”, kan man beskrive det som, hvis nu Aerosmith og Van Halen fik et afkom, ville det lyde sådan og for fans af den slags rock, ville denne kombination sikkert fungere ganske godt. Gennemgående er temaet på den nye Danko Jones-plade mest af alt, at trække på alle rock klichéerne og helst lyde som en masse populær rockmusik på en gang.

Sex, et glas Fun Light og rock ’n’ roll

Kigger man på de forskellige bands, som Wild Cat-pladen gerne vil hylde, er der tale om flere store ikoner, der gennem tiderne har inspireret tusindvis af unge rockfans til selv at spille musik. Dette er bare ikke tilfældet ved denne Danko Jones-udgivelse. For det første bliver man ikke inspirerende af at høre en kopi af andres musik. For det andet er det meget svært at finde en rød tråd gennem pladen, når hvert nummer skifter stil. Og for det tredje er en af grundene til, at de største rockklassikere har den pondus, som de nu har, netop at sangene omhandler de mørkere temaer, hvoriblandt følelser som smerte, had og sorg giver teksterne og musikken dybde og sjæl. Men når man udelukkende synger om at rocke og score damer, bliver det både fantasiløst, indholdsløst og temmelig ligegyldigt. Denne plade er for mit vedkommende en af dem, der hurtigt ryger i glemmebogen, da den bare mangler en masse af de krydderier, der til for at skabe god rockmusik. Men når det så er sagt, er der enkelte numre i løbet af albummet, som faktisk dur, og jeg ikke tvivl om, de fleste af sangene vil fungere fint til en koncert. Mr. Danko Jones er både en dygtig musiker og en fremragende entertainer, og hans rette element er på scenen, men desværre ikke på en plade.

1. I Gotta Rock
  2. My Little RnR
  3. Going Out Tonight