Bornholm - Primaeval Pantheons

Primaeval Pantheons

Genre:Black metal

Femte album fra det ungarske pagan black metal band formår ikke rigtigt at holde en til ilden

Bornholm og røget sild? Nej! Mørke og skærsild!

Jo vidst er det en dejlig ferieø, beliggende 40 kilometer sydøst for Sverige, men nu er det på tide, at begrebet får en anden klang. Hvis du endnu ikke har hørt om den mørke udgave af Bornholm, så kommer her lige et resume. Bornholm er et ungarsk såkaldt, pagan black metal band fra år 2000. Hele det oprindelige lineup blev skiftet ud, på nær et medlem, inden udgivelsen af deres første album, Hunting Moon fra 2005. De udsender nu deres femte album, ved navn Primaeval Pantheons. De lægger ikke skjul på, at de henter stor inspiration hos bands som Bathory, Emperor og Dimmu Borgir, men førstnævnte band er bedst repræsenteret.

Man mærker djævelens greb, men taget slipper undervejs

Dette album har efterladt mig med en underlig følelse. På mange måder er det et fandens solidt og velkomponeret album, men lige så snart pladen er slut, og du fortsætter ud i den virkelige verden, så forsvinder stemningen, da det ikke rigtigt giver et varigt indtryk. Man får en særdeles veludført smagsprøve på bandets stil og kunnen på åbningsnummeret ”Eye Of Knowledge”, som starter ud med en melodisk keyboard-intro, efterfulgt af klassisk tempofyldt, og skærende guitar riff i ren Emperor stil. Nummeret varer lidt over syv minutter og følger en hen ad den mørke, hedenske sti med masser af onde og dystre passager, ikke mindst suppleret af den skingre og hvæsende vokal. Det melodiske er virkelig i spil i deres musik, og det viser de også med nummeret ”Atavism”, som nærmest har dissiderede folk-elementer.

Det hele er meget kontrolleret og lyttervenligt, hvis man kan sige det. Det er i den grad spiseligt, hvis man ikke normalt er til black metal. Man fornemmer tydeligt en variation i deres numre, men så alligevel ikke. Selv om numrene har hver deres opsætning og historie, så flyder det hele en smule sammen i den samme lyd og fremførsel. Det er svært at skille det hele ad og pege enkelte numre ud. Det er her det går galt med det varige indtryk. Man sidder bagefter med fornemmelsen af, at man har hørt ét langt nummer, og ja, der er mange, der ville sige, at det meste black metal lyder ens, dem skal vi dog holde helt ude af denne anmeldelse. Nu er det de voksne, der snakker!

Er man dog fan af black, skal man ikke snyde sig selv for numre som ”Old” og ”Seventh Regin”, som virkelig er et par fabelagtige numre og yderst stærke repræsentanter for genren. De to sange formår også at skille sig mest ud fra mængden. Specielt ”Old” kræser om mange forskellige elementer, og hvor vokalen folder sig ud i flere forskellige variationer, her iblandt ren vokal, som giver et godt input til lydbilledet.

Yderst kompetent album, der dog i sidste ende mangler lidt idéer

Dette album er langt fra dårligt, men det virker nogle steder som om, at Bornholm løber lidt tør for idéer og kører den hjem på den sikre måde i stedet for at komme med noget nyt. Der er bestemt anstændige numre imellem, men med albummets godt 45 minutters spilletid, så er der for lidt til at holde en til ilden. Der er ingen tvivl om, at de er dygtige musikere, og deres skæringer er virkelig skarpe, men der er ikke meget nyt under solen. Det er en lind strøm af hurtige blastbeats og skingre riffs, som man føler, man allerede har hørt en million gange. Den store åbenbaring mangler, men det er i sidste ende et solidt album, som der bliver holdt oppe af en flot produktion. Man bør ikke snyde sig selv for dette album, men gør man det alligevel, så er der ikke gået det store tabt.

1. Eye Of Knowledge
  2. Atavism
  3. Runes Of Power