Bonehunter - Children of the Atom

Children of the Atom

Genrer:Heavy Metal, Black 'n' Roll

Forventningerne er lave

Ifølge dem selv, spiller finske Bonehunter noget så sjældent som ’devil metal punk’, og de har for nylig udgivet deres tredje album i den genre – nemlig Children Of The Atom. Sidste år fik deres udgydelse nummer to, Sexual Panic Human Machine, en temmelig hård medfart her på HeavyMetal.dk. Vi brød os på ingen måde om den infantile sammenblanding af black’n’roll og klamme seksuelle banaliteter, men lad os nu se, om der er nogen udvikling at spore på 3’eren.

Bræk, dans og hærg!

Umiddelbart er stilen den samme her på Children Of The Atom. Rå og beskidt lyd, masser af tempo og aggression, mens ’lead vomitter’ Syphilitic Satanarchists vokal er ligeså rusten og grim som før. Æstetikken er stadig black metal, og musikalsk er udgangspunktet også black med en seriøs gang punk og Motörhead indover. Men, og det er et nærmest gigantisk men, Bonehunter har valgt at inficere deres traditionelle stil med NWOBHM-inspireret melodi og dynamik, og det fungerer, højest overraskende, ufatteligt godt. Hvor det før bare var dumt og grimt, er det nu så fandens underholdende, at man på én gang får lyst til at feste og danse hele natten, men også til at starte et masseslagsmål på den lokale bodega og bagefter drive hærgende gennem byen. Så medrivende og ’inspirerende’, er Bonehunter pludselig blevet.

”Demonic Nuclear Armament” starter med et riff, som ’Fast’ Eddie Clarke ikke kunne havet kreeret bedre. Der er hæsblæsende tempo hele vejen, men vi får også en lækker melodisk guitarsolo med. ”Children Of The Atom” starter med en ren NWOBHM-intro og glider hurtigt over i mere høj-tempo aggression, men konstante temposkift sikrer hele tiden en suveræn afveksling. Det er virkeligt godt skruet sammen det her! På ”Spiders Grave” får vi såmænd riffs, der godt kunne høre hjemme på Kill ’Em All.

Forklædt som voksen?

Alle sangene på Children Of The Atom varer mellem tre og fem minutter, de udstråler konstant energi og spilleglæde, og der er ikke et kedeligt minut undervejs. Det skal også med, at de finske rebeller har lagt de (fleste) barnlige platheder fra sig. Måske er de blevet bare en lille smule voksne her i 2018? Uanset hvad, det klæder dem virkelig godt, og hvis vi havde en kategori for Årets Overraskelse her på HeavyMetal.dk, så ville Children Of The Atom være en oplagt kandidat. Det kan godt være, det er tomme kalorier, men det er sjovt og underholdende som bare fanden!

1. Initiate the Sequence
  2. Demonic Nuclear Armament
  3. Sex Messiah Android