Nazareth

Roxy, Flensborg

Turnéoptakt med opstartsvanskeligheder

Den 11. november 2022 skød det skotske hardrockband Nazareth deres europæiske juleturné i gang i det let forfaldne og skumle Roxy Concerts i Flensborg. Med sig havde de den forholdsvis ukendte amerikanske trio Lord Bishop Rocks, der dog efterhånden har mange år på bagen og optrådte med en dertilhørende selvtillid og attitude i det lille spillested. Skotterne havde deres storhedstid tilbage i 1970’erne med sange som “Easy loving you” og den ikoniske coversang “Love Hurts”, der denne aften blev dedikeret til deres tidligere forsanger, Dan McCafferty, der gik bort den 8. november 2022. På trods af dette prominente besøg i det ellers så kedelige Flensborg havde de lokale sprøjter ikke engang fået fingeren ud og givet denne koncert noget opmærksomhed! Alligevel var de over 50-årige mødt talstærkt op for at se deres 1970’er-helte i action, der trodsede tekniske problemer og leverede en stabil performance.

Lord Bishop Rocks

Hvis en koncert starter med en vildt fed bassolo, kan det ikke være så ringe endda. Det excentriske amerikanske band Lord Bishop Rocks gav det forsvarsløse publikum en forsmag på en musikgenre, de selv kalder Hendrixian Motör Funk. Spøjs kombination? Tjah, det kan man vel godt sige, men musikken skal jo også passe til frontmandens flamboyante ydre, der til forveksling ligner Dr. Facilier fra Disney-filmen “The Princess and the Frog”. Ud over forsangeren Lord Bishop, der praktisk talt er bandet og hverken har et rigtigt navn eller en kendt alder, består bandet af de to brasilianere Rodrigo “Lancelot” Lanceloti på bas og Duda The Bricklayer på trommer.

Bandet spillede flere af deres stærke blues- og hardrocksange, der desværre ikke fungerede særlig godt live, da der både var skruet for højt op for diskanten og for bassen, så man næsten ikke kunne høre Lord Bishops stemme, og de fire første sange kom til at lyde meget ens. Det var først med balladen “Moonlight Serenade”, der rent faktisk lignede pladeindspilningen, da instrumenterne holdt sig meget tilbage i denne sang, og sangeren fik mulighed for at vise, at han har en fantastisk vokal. Det samme gjorde sig gældende på bluesnummeret “Loss of Love”, hvis foruroligende tekst gik rent igennem. Lord Bishop afsluttede deres sæt med et cover af Tina Turners “Nutbush City Limits”, som alle i publikum kunne synge med på og dermed var varmet godt op til aftenens headliner. Under hele koncerten havde bandet en god interaktion med publikum og gjorde sig umage med at få alle med på deres psykedeliske blues-rock-rejse, og de gik så vidt, at flere folk på første række fik lov til at spille med på både bas og guitar.

Sætliste:

1. Monster
  2. Senator Groove
  3. Rock City Blues
  4. Freedom
  5. Moonlight Serenade
  6. Loss of Love
  7. My Song
  8. Nutbush City Limits (Tina Turner-cover)

4/10

Nazareth

Siden tidernes morgen har Nazareth været en lysende stjerne på hardrock-himlen, der har været i stand til at bringe ny musik på markedet i hvert eneste årti siden 1970'erne og også har lanceret et nyt album den 15. april 2022. Nu var grænselandets seniorer så heldige at måtte opleve dem live, hvor de i stor stil promoverede deres nye album Surviving the Law og optrådte med en varieret blanding af nye og gamle sange fra ni af deres 25 studiealbummer. Men da guitaristen Jimmy Murrison kom vaklende ind på scenen kl. 21.30 med en Flensburger Pilsner i hånden, blev man først lidt nervøs for, hvad der ventede en, og om pengene til billetten var givet dårligt ud. Heldigvis var frygten ubegrundet, og selv da der opstod tekniske problemer i midten af “Dream On”, formåede bandet at bibeholde professionaliteten og gik ud og fik sig en bajer, mens deres guitar-tech fik styr på teknikken. Bandet gjorde et godt stykke arbejde og søgte kontakten til de fremmødte; dog satte koncertsalen grænser for kvaliteten af lyden, og efter få sange forsvandt alle tilstedeværende i en tyk tåge af røgmaskinedamp, der havde en mistænkelig lugt af gammelmandsprut, så folk på bagerste række fik svært ved at se deres idoler.

Carl Sentance gjorde et ihærdigt forsøg på at få tilskuerne til at synge med – især på “Broken down Angels” – hvilket dog ikke fungerede helt så godt, da folk tilsyneladende ikke havde øvet lige netop denne sang hjemmefra. Til stor glæde for de optroppede fans spillede Nazareth de ikoniske evergreens, som de havde øvet sig på: “This Flight Tonight”, “Dream On”, “Where are you Now” og sidst, men ikke mindst “Love Hurts”, der blev indledt med en rørende tale af bassist og sidste originale medlem, Pete Agnew, til ære for den for nylig afdøde Dan McCafferty. Den ellers så sjove vokalist Carl Sentance, der løbende kom med humoristiske indslag, fik helt tårer i øjnene, og det samme gjorde publikum. Han gjorde en god indsats på alle de gamle sange, men på de sange, som Nazareth præsenterede fra deres nye album Surviving the Law, kunne man tydeligt høre, at de passer meget bedre til Carl Sentances stemme, og at bandet stadig har en masse at byde på – og med en billetpris på under 300 kr. fik man også virkelig valuta for pengene!

7/10

Sætliste:

1. Turn on Your Receiver