Tribazik  - All Blood Is Red

All Blood Is Red

Spilletid:53:16

Tribazik er en engelsk trio, som her på deres debutalbum spiller en meget speciel fusionsrock, der involverer påvirkninger fra både metal, punk, dub, tribal og techno for at nævne nogle få genrer. Selv om dette kunne bringe tankerne i retning af et rent studieprojekt med masser af programmering, er dette langt fra tilfældet. Tribazik bruger ganske vist en del samples, men trommerne er ægte, og nerven i bandets musik er bas og guitar.

Nogle af sangene, f.eks. "Small Are We" og "Paralyser", får mig til at tænke på det engelske rap-hardcore-band Senser, mens andre simpelthen unddrager sig kategorisering, f.eks. "False Flag" og "Warning Has Broken". Musikken er på én gang maskinel og dyster i sit udtryk (lidt hen ad Ministry i omkvædet på "Molten"), men samtidigt organisk spillet og med melodier, der ofte har noget banalt melodisk, til tider optimistisk new-wave-pop over sig, hvilket især understøttes af de dub-agtige grooves, der dukker op her og der. Dynamikken mellem det sære, basorienterede vers og det mere metalprægede omkvæd på nummeret "As If" får mig desuden til at tænke på A Perfect Circle.

Man kan ikke tage fra Tribazik, at deres musik er ganske original, men jeg kan trods flere gennemlytninger ikke helt finde ud af, hvorvidt jeg også synes, de er fede. På numre som "As Above So Below" og "Freefall" er især sangmelodierne lidt for simple og monotone til at holde min interesse fanget. Den afsluttende over et kvarter lange "Speak Through Us" lyder som en forlænget udgave af et af de mest kedelige numre fra Soundgardens debutalbum ("Ultramega OK"), og fader til sidst over i en ambient-lydcollage, der varer albummet ud. Endelig er produktionen på "All Blood Is Red" lidt demobåndsagtig i mixet, og trommelyden virker en anelse tam. Jeg vælger dog at kreditere det generelt udmærkede musikalske håndværk og de originale ideer og trækker derfor albummet op på et 7-tal.