Siege of Power - This Is Tomorrow

This Is Tomorrow

Genre:Death metal

Brugervurdering: 7/10 baseret på 1 stemme.

Supergruppens sejrsgang

Rutinerede herrer slår pjalterne sammen igen

De såkaldte supergrupper er en spøjs størrelse. Guderne skal vide, at det langt fra er dem alle, der er lige interessante, men der findes heldigvis undtagelser. En af disse er Siege Of Power. Gruppen tæller nuværende og tidligere medlemmer af Asphyx, Hail Of Bullets og Autopsy, nærmere betegnet trommeslager Bob Bagchus, bassist Theo van Eekelen, guitarist Paul Baayens og ingen ringere end vokalist Chris Reifert. Da gruppen blev dannet i 2013, kaldte de sig First Class Elite, men navnet blev ændret til Siege Of Power op til udgivelsen af debutalbummet Warning Blast i 2018.

Nu er de endelig aktuelle igen med opfølgeren This is Tomorrow, og den er bestemt ikke tosset.

Gigantiske grooves og vidunderlig vokal

Hvor Warning Blast primært var en omgang old school death metal uden de store ophidsende højdepunkter, er der blevet smidt en del flere spændende ingredienser i dødssuppen denne gang. This is Tomorrow er, udover at være endnu en hyldest til den klassiske death metal, præget af flere besøg fra en del andre genrer. Af kortere og længere varighed hører man både doom, black, klassisk heavy metal og en hel del punk, og det fungerer langt hen ad vejen forbandet godt.

Den rifftunge åbner “Force Fed Fear”, den punkede “Scavengers” og den uhyre groovy “Oblivion” er medrivende som bare fanden og tåler rigtig mange genlytninger. Men bandet mestrer ikke bare det hurtige og punkede death-fix. Også de lidt mere eksperimenterende numre, hvor der leges med andre virkemidler, fungerer upåklageligt, hvilket kommer fornemt til udtryk på den lidt langsommere “Deeper Wounds”. Til en afveksling er det her en sand fornøjelse at høre Reiferts skønne og alsidige vokal være så afdæmpet, og den fabelagtige Theo van Eekelens sublime basspil må man heller ikke sidde overhørig. Det er altså lækkerier, vi har med at gøre her, og det bliver næsten kun bedre på det efterfølgende nummer. Her er det “The Devil’s Grasp”, der i et utroligt medrivende tempo og med tydelige nik til Motörhead lover fuld headbang-garanti eller pengene tilbage.

Er hele pladen så én lang sejrsgang for den udødelige old school death metal? Nej, desværre ikke. Selvom bundniveauet hos Siege Of Power er uforskammet højt, tager This is Tomorrow et lille dyk cirka halvvejs inde. “Zero Containment”, “Ghosts of Humanity” og “As the World Crumbles” er trods glimrende passager, fine riffs og fremragende vokalpræstationer af Reifert ikke de mest ophidsende skæringer og kan let springes over, uden man går glip af det store.

Sådan skal det lyde!

Jeg tør næsten godt påstå, at This is Tomorrow ikke går hen og bliver kåret til årets death metal-udgivelse. Dertil er der, som nævnt, nogle skæringer, der ikke helt kan måle sig med resten. Men det betyder ikke, at pladen er mangelfuld. Slet ikke! Er man fan af den klassiske death metal-lyd, som Autopsy og Asphyx alle dage har været garanter for, kan man roligt kaste sig over This is Tomorrow. Sangene er komponeret med simple virkemidler, men med en særdeles stor effekt til følge. Det er en passioneret hyldest til old school death metal tilsat lidt krydderier fra andre genrer, en masse hjerne og hjerte samt en alsidig, melodiøs og ganske enkelt fremragende vokal. Kort sagt: Death metal bør altid lyde sådan her – innovativ og samtidig tro mod sine rødder.

1. Force Fed Fear
  2. Sinister Christians
  3. Scavengers