Served Dead  - Servants Arise

Servants Arise

Genre:Black metal

Det finske Black metal band, Served Dead blev grundlagt i 2008, af Servant R og Servant V. Men senere fulgte Servant L, Servant H og Servant S. Bandet udgav deres første demo tilbage i 2008, som bærer navnet Purification. Nu er bandet så klar med deres debut album, og således også første fuldlængdes album, Servant Arise. Albummet blev oprindeligt optaget tilbage i 2008, men først nu udkommet på pladeselskabet, Inverse Records. Bandet benytter sig af to vokalister, hvilket virker meget godt. Dette giver numrene en anden dynamik, og er med til at musikken ikke er for ensformig. Musikken er aggressiv, og går lige i flæsket på lytteren. Men disse aggressive passager, bliver fint suppleret med mere melankolske passager. I disse melankolske passager bliver tempoet sænket, og man benytter sig her af akustiske guitar riffs, korte symfoniske passager, keyboards (dog uden musikken bliver sovset ind i dette, og ødelægger det æstetiske udtryk) eller blot tunge riffs for at understødte stemningen. Godt nok benytter bandet sig af to vokalister, men de har til gengæld ikke nogen trommeslager. Men har derimod valgt, at bruge computer skabte trommer. Dette kan dog ikke høres, og ødelægger derfor ikke musikken. Da computer skabte tromme lyde, ofte kan komme til at lyde meget klinisk. Bandet benytter sig af en relativ ren produktion, af et Black metal band at være. Der bliver ikke brugt den karakteristiske sandpapir og motorsavs agtige produktion, hvor bassen fuldstændig drukner. Det lyriske aspekt af bandet står Servant L og Servant H. Lyrikken har rod i de gamle mytologier, men også med inspiration fra nutidige situationer. Mens den resterende del af bandet, står for det musikalske udtryk. Alt i alt er denne udgivelse utrolig veludført, og henvender sig til alle der har en hang til Black metal, specielt hvis man har et problem med Black metal bands, sder har en for skrabet produktion. For fans af den finske scene, med bands såsom Horna og Behexen.

Her er albummets fedeste nummer Undenied Pride .

1. The March
  2. The Unholy Warcry