Masquerade  - Soul Deception

Soul Deception

Antal numre:5

Dødelig thrash-debut fra alpelandet

Ind fra højre kommer et, for mig, fuldkomment ubeskrevet schweizisk band og om ikke blæser mig væk, så giver de mig i hvert fald en fed overraskelse. Bandet Masquerade består af medlemmer fra bandene Corruption og Taste of Tears – ikke at det gjorde mig meget klogere, da jeg ikke kender et eneste af de bands, biografien nævner. Så altså: Jeg var fuldstændig på bar bund, da jeg satte gang i Soul Deception, som debutskiven er blevet døbt. Fra skivens start bliver det hurtigt klart, at Masquerade på ingen måde er et band, der kommer til at udfordre konventionerne om, hvordan death/thrash skal lyde. Der køres på med en blanding af tunge og hurtige riffs, som faktisk er ret fængende indimellem, og en raspende vokal, som der hører til!

Meget Sverige, lidt USA og lidt sig selv

Som skrevet ovenfor er der ikke meget originalitet at spore i udgydelserne på skiven her, men mindre kan også gøre det, hvis bare materialet holder. Og det gør det her på Soul Deception, for der arbejdes med fængende melodier, fængende vokallinjer og fuldkomment uplettet musikalsk kunnen. Jeg kan høre en masse melodisk svenskerdød, og specielt ét band presser sig på, når jeg hører Masquerade. Det er gode gamle svenske A Canorous Quintet. Masquerades musik lyder lidt henad svenskernes, og specielt vokalen leder tankerne mod ACQ. Dette er bare et kæmpe plus i min bog, da netop denne slags vokal lige er mig! Derudover er der også en del US-død at finde, men mere i den progressive ende a la Death, og sammen med de svenske inspirationer giver det et fedt, varieret lydbillede.

Så… alt i alt

Er dine musikalske præferencer henad det, der beskrives ovenfor, er der kun én ting at gøre! Frem med muldvarpeskindet, og lad der stå Masquerade på dit næste indkøb, for det er et rigtigt godt album, de har udgivet. Det eneste alvorlige minus ved udgivelsen er, at coveret er 100 % elendigt! Jeg kan ikke forstå, at man vil have et produkt ud med et cover, der er så amatøragtigt udført… Heldigvis betyder dette intet for musikken, men det er en plade, jeg helt sikkert aldrig havde gidet tjekke ud vurderet på coveret!

1. On Millions Of Tongues
  2. Red Feather
  3. Nocturnal