Jerkstore - The Great Time Robbery

The Great Time Robbery

Genrer:Groove, Thrash metal
Spilletid:45:35

The Great Time Robbery begynder strålende, og er for mig det mest overraskende groove-album i år. Jerkstore åbner naturligvis albummet med et truende riff, men tilsætter hård rockattitude dels i leadguitaren og dels i et mere melodisk præget rockomkvæd. ”Halls of Mirrors” tilføjer både tempo og vokalharmoni i et vers, der vækker minder om Avenged Sevenfolds The Stage, før endnu et rocket omkvæd tager sangen over i dur. ”The Uphill Climb” tager kraftedeme en jazz-intro og bevæger sig sømløst til det hårdeste groove-riff på pladen. Indtil videre skinner albummet af spilleglæde, og den ene sang tager straks den anden med sig. Det er i øvrigt væsentligt, at selvom albummet virker ligefremt ørehængende, overrasker sangene konstant med nye drejninger, der holder lytteren på tæerne.

Desværre taber albummet denne eventyrlyst i midtersektionen og frem. ”Blindness” er en ballade af omkvædsrock, som selvsagt slipper energien fra begyndelsen. Hvad værre er, så lykkedes det hverken ”Never Smile Again” eller ”The Search Will Never End” at sætte albummet i gang igen. Versene leverer ikke den samme faretruende energi som i begyndelsen, og uden dette kontrastykke virker sangene fortrinsvist flinke qua de rockede omkvæd. ”Mountains Can Be Moved” står med et par fine riffs som min favorit på B-siden, hvor også ”Burn My Letters” holder groove-fanen højt. Albummet tager afsked via et langtrukkent opløftende rockstykke på ”While We Wait for the Light”, hvilket jeg synes virker symptomatisk; ”Burn My Letters” havde været den perfekte afslutning på et album, der konsekvent havde holdt fokus på energisk groove frem for sød rock. Nu blev andet afsnit temmelig kritisk, så lad mig lige gentage, at størstedelen af sangene er gode, og at enkelte endda er rigtig gode.

1. Pile of Excuses
  2. Hall of Mirrors
  3. The Uphill Climb