Illumishade  - Another Side of You

Another Side of You

Genrer:Alternativ metal, Symfonisk metal
Antal numre:14

Brugervurdering: 6/10 baseret på 2 stemmer.

Et gateway-band med en formidabel sangerinde

Efter mere end fem års engagement i det anerkendte schweiziske band Eluveitie tog guitarist Jonas Wolf og vokalist/harpespiller Fabienne Erni en dristig beslutning om at forfølge nye musikalske horisonter. I en klassisk ”to bandmedlemmer gik ind i en bar”-stil dannede de det spændende nye projekt Illumishade og supplerede besætningen med talenter som Yannick Urbanczik (bas), Marc Friedrich (trommer) og Mirjam Schnedl (keyboard). Alpekvintetten introducerede sig til verden med det lettere oversete debutalbum Eclyptic: Wake of Shadows i 2020, som viste en blød side af metallen med elementer fra både pop, rock og symfonisk metal. På trods af at der kun er gået fire år siden deres debut, er det tydeligt, at Illumishade har gennemgået en bemærkelsesværdig udvikling. Another Side of You er mere raffineret og velovervejet, og Fabienne Erni fremstår klart som en forbedret og mere markant vokalist i denne seneste inkarnation.

Ud af anonymitetens skygger

For Fabienne Ernis vokal rummer meget mere end sidst. Den er blevet mere fyldig, og pladen giver hendes stemme rigelig plads til at udfolde sig ved nøje at proportionere instrumenterne bag. Illumishade træder derfor overraskende ud af anonymitetens skygger og har opnået en distinkt lyd, der er let genkendelig. Mirjam Schnedls virtuositet med synthesizers fungerer desuden som en afgørende og essentiel ingrediens. Et godt eksempel er at finde i nummeret ”TWILY”, hvor de livlige beats indledningsvis skaber et pulserende tempo og senere markant fremhæver omkvædet, og nærmest udgør højdepunktet. ”Cloudreader” er også et højdepunkt på en mere subtil måde. Her demonstrerer Illumishade deres evne til at udvise tilbageholdenhed. Det langsomme tempo harmonerer smukt med Ernis vokale levering, og instrumenterne i baggrunden er nøje afstemt og skaber en vis form for sjælefred og harmoni. Dette understreger, at mådehold er en dyd. På skæringen ”In the Darkness” træder Illumishade mere i det klassiske symfonisk-metal terræn og falder i kategori med bands som Epica, Xandria og Nightwish. Her imponerer de med flotte guitarsoli, et højt toneleje og en vedvarende energi. Marc Friedrichs bidrager med varierede trommeslag, og resultatet er et yderst veludført nummer.

Illumishades tekster på Another Side of You udforsker menneskets dualitet og formår uden store virkemidler at formidle, At hvor langt der er fra sort til hvidt, afgøres af øjnene der ser. Sjældent dvæler vi ved albumcovers i vores anmeldelser, men det er umuligt at ignorere Vadim Ojogs værk til dette album. Coveret viser to svaner side om side i sort og hvidt, og brødføder den konceptuelle mening og symbolik, at vi alle har gode og mindre gode egenskaber.

Another Side of You bugner med numre, og her har kvintetten været lidt for gavmilde til deres eget gode. Der kunne med fordel have været skåret ned på antallet af numre, særligt den ligegyldige intro ”Enter the Void”, som burde have været undladt. Nummeret ”Fairytale” virker en smule træg og mangler en klar udvikling, mens ”The Horizon Awaits” befinder sig imellem genrer og savner retning. Hvis man havde frasorteret disse tre numre, ville det have sparet omkring 12 minutter, hvilket kunne have styrket albummet betydeligt. Desuden føler jeg, at flere af numrene undervurderer trommernes vigtighed, hvilket er ironisk, når jeg tidligere roste dem på ”In the Darkness.” Lyden bliver derfor til tider lidt flad og ensartet, men Illumishade er ikke de eneste, som begår denne synd, da det desværre er blevet en udbredt fejl i mange moderne udgivelser.

Et fungerende fundament

På deres efterfølger Another Side of You har den schweiziske kvintet fundet deres unikke lyd og etableret et robust fundament for fremtiden. Fabienne Erni har forfinet sin vokale præstation, og konceptet omfavner forandringen frem for at kæmpe imod den. Albummet byder på en af velafvejet variation med højdepunkter som ”Cloudreader” og ”TWILY”, uden at det føles påtaget eller ubekvemt. Selvom der stadig er plads til forbedringer på trommesiden og behov for en smule mere fokus på albumlængde og frasortering, udgør albummet en stærk start på, hvad vi forhåbentligt kan forvente bliver en lang og succesrig karriere for bandet.

1. Enter The Void
  2. Elegy
  3. Enemy