Exekrator - Promo 2005

Promo 2005

Type:Demo
Genrer:Black metal, Heavy Metal
Spilletid:41:54

Exekrator er et af Danmarks ældre Black Metal bands i undergrunden, med deres første udgivelse helt tilbage i 1997. Dette er dog mit første møde de sorte labaner, der efter mit udsagn er temmelig vilde med Mayhem's "A Grand Decleration of War" cd - i hvert fald hvis man skal dømme efter cd’ens første nummer "Eternity Below". Nummeret indeholder nemlig en 1:1 kopi af riffet fra den selv samme sang på Nordmændenes kontroversielle klassiker. Desuden har man også ligeså megen chance for at skræmme folk væk med den meget ekstreme vokal, der virkelig lyder som om manden har et æg i klemme. Efter et par gennemlytninger havde jeg dog vænnet mig til denne blanding af King Diamond, Udo Dirkschneider og en fæl lille trold, faktisk synes jeg at de giver sangene en interessant tvist af det vanvittige. Musikalsk bevæger vi os også meget omkring, lige fra klirrende kold black metal i stil med Mayhem og Marduk i de to første skæringer, medens man i "Black Ice" trækker på den gamle Kong Diamants geniale horror metal. "Black Ice" er uden tvivl også cd’ens bedste nummer, hvor den ekstreme stemme rigtig kan udfolde sig. "Ex Draconis" derimod er et stemningsfyldt episk nummer der langsomt begyndende med slæbende rytmer og en elegisk guitar langsomt bygger sig op. De sidste fire numre stammer fra bandets "Superstitionis Maleficiae", der mere bevæger i den gængse black metal verden, dog er standarden her også dejligt pænt høj. Derfor vil jeg da håbe at drengene snart kan kradse deres underskrift under en kontrakt, så vi kan komme i den nydelse af et ordentligt produceret værk fra dem.