Enthroned - Xes Haereticum

Xes Haereticum

Genrer:Black metal, Death metal
Spilletid:44:44

Belgiens sorteste sønner er igen ude med nyt fræseguf efter de to geniale forgængere "Armoured Bestial Hell" og "Carnage In Worlds Beyond", som begge bød på en lækker blanding af Marduk og Dissection med en del firser Heavy Metal ind over. Dette har man da heldigvis heller ikke ændret en disse på med det sjette udspil. Igen indbydes man til sort messe i selskab med velspillet og dejlig aggressiv Black/Death metal, der ikke stiller nogen spørgsmål men bare hamrer løs uden nåde. Igen er det den tyske producerlegende Harris Johns (Sodom, Helloween, Coroner, Kreator, etc) som har givet pladen en kompromisløs lyd der passer som en panserbeklædt næve lige i røven. Man har også undgået overdreven brug af den evindelige trigger lyd som 99.99% af alle ekstreme bands efterhånden benytter sig af, hvilket jeg velkommer med åbne arme. Desuden er sangskrivning dejligt afvekslende med både hurtige grind parts og melodiske solo dele der bare skriger af firsertråd. Især "Blacker Than Black" er en lille perle indenfor den sorte genre og minder lidt om Marduk i deres "Opus Nocturne" fase. Desuden er det en fryd, at høre et Black Metal band tage tempoet ned og bare lade sangen flyde som man gør det i den episke "Vortex Of Confussion", der også indeholder en lille Thrash del i slutningen, hvilket ikke er så mærkeligt når man tænker på sanger/bassist Sabbathan's Sodom mani. Det eneste nummer på pladen, der ikke falder i undertegnedes smag, er det industrielle "A.M.S.G." som ikke rigtigt fører til noget, men kun leder fingeren hen på skip tasten. Desuden kan Sabbathan's stemme til tider blive en smule ensformig og vil sikkert heller ikke falde i alles smag, da den er temmelig skinger. Hvis du er fan af de to førnævnte Svenske sortmetal leverandører skulle du tjekke dette album. Især til at overstå ventetiden på den nye Dissection, skulle dette album nok hjælpe.