Dayshell - Nexus

Nexus

Genre:post-hardcore

Dayshell smider nyt album på gaden, så er du til post-hardcore, så læs med her

Fandt den ikke lige med det samme

Efter en 4-5 gange, hvor jeg intenst lyttede deres numre igennem, fandt jeg meningen med Dayshell. Deres stil, alternativ post-hardcore, har jeg hørt før med bands som Bring Me The Horizon, Memphis May Fire og Pierce The Veil, så man er nok tilbøjelig til at sammenligne, når det kommer dertil. Men jeg synes, de rammer et andet sted indenfor deres genre med det her album. Jeg fandt den ikke lige med det samme, men er sikker på, det her band vil komme langt og glæde mange lyttere.

Dayshell-debut

Dayshell så dagens lys i 2012, da den tidligere bassist fra Of Mice And Men, Shayley Bourget, droppede ud af bandet og gjorde Dayshell til et mere seriøst projekt end bare et hyggeprojekt. Bandet signede herefter med labelet Sumerian Records og udgav i oktober 2013 deres første album, med titlen Dayshell - et album med 11 numre. Med dette album havde de anledningen til en turne, så det blev til en nordamerikansk turne samt en Europaturne sammen med forskellige andre bands som Chevelle, Crown The Empire og Palisades. Trods problemer fortsatte de. De skilte veje med deres første guitarist, Tyler Shippy, i februar 2015 og med deres første trommeslager, Raul Martinez, i juli 2015, men på trods af det fortsatte de deres ’All Stars Tour’ efterfulgt af en 10-års-jubilæums-turne med Dance Gavin Dance, Slaves og Strawberry Girls i månederne november/december 2015. I juli 2016 forlader bandet sit label og skifter til Spinefarm Records, for der at udgive deres 2. album, med titlen Nexus, som rammer gaden i oktober 2016.

Med disse nyheder udgiver de her deres første single fra albummet, ”Carsick”, sammen med nyheden om deres nye trommeslager, Zack Baker. Anden single fra albummet, ”Improvise”, blev udgivet i august 2016.

Konklusion

Min umiddelbare mening om deres musik er, at det er nemt at lytte til. Jeg har ikke bevæget mig så meget i den genre, så har ikke så meget at sammenligne med. Det, jeg synes, der mangler, er de små overraskende elementer, man finder i meget musik i dag. Det skal så også lige nævnes, at det ikke gør det til en dårlig oplevelse at lytte til Dayshell. Der er 2 numre på albummet, jeg virkelig godt kunne lide. Det var deres første single derfra, ”Carsick”, og ”Terrified”. Som Shayley siger det, så har han jo helt ret: “This is our own style. It might be heavy at the forefront, but there’s beauty behind that. It encompasses all of my influences from Deftones and Led Zeppelin to Incubus and Enya. I like to call it ‘fresh metal’”. Og det vil jeg så sige, han har ret i – nemt at lytte til og egentlig simpelt, så ja, det er ’fresh metal’. Min samlede vurdering er, at dette album får 8/10 kranier.

1. Carsick
  2. A New Man
  3. Improvise