Alter Bridge - Walk the Sky

Walk the Sky

Genre:Hard rock
Antal numre:14

Travle herrer

Er du til moderne rockmusik, kender du sikkert Alter Bridge. Den amerikanske kvartet har været i gang i 15 år, turneret verden rundt og kreeret mesterværker som Blackbird og Fortress. Nu – tre år efter deres seneste plade – er de klar med album nummer seks i rækken Walk the Sky, og det store spørgsmål er selvfølgelig, om amerikanerne kan holde deres høje niveau.

Det hårde og det bløde

Lad os bare få det af vejen med det samme: Ja, Alter Bridge leverer stadig varen! Har man kunnet lide bandets tidligere udgivelser, vil man med garanti synes om Walk the Sky, for ingredienserne er nemlig de samme – heldigvis. Scott Phillips og Brian Marshall står for den skudsikre rytmesektion, Mark Tremonti serverer hårdt guitararbejde, og Myles Kennedy pryder lyden med sin karakteristiske stemme.

Netop blandingen af Tremontis thrash metal og Kennedys classic rock er, hvad der gør Alter Bridge til noget helt særligt. Hør bare ”Native Son”, ”Take the Crown” og ”Indoctrination” – det er ganske imponerende; guitararbejdet er tungt og fængende, vokalen let og melodisk, og tilsammen danner de to den perfekte helhed. Desuden leverer Kennedy en fantastisk vokal på ”Dying Light”, og Tremonti stiller sig bag mikrofonen på ”Forever Falling” – noget, han for min skyld gerne måtte gøre endnu mere. Den mand kan sagtens synge.

Det største hitpotentiale finder vi i ”Wouldn’t You Rather” og ”Pay No Mind”. Mens førstnævnte hiver pointene hjem med sit fængende riff og energiske omkvæd, kræver sidstnævnte lidt mere tilvænning: På ”Pay No Mind” eksperimenterer bandet en smule med synthesizer, og i broen lyder Kennedys vokal som en, der spiller på sav – ja, undskyld. Efter en håndfuld gennemlytninger ændrer nummeret dog totalt karakter, og jeg skal gerne indrømme, at ”Pay No Mind” er blandt mine personlige favoritter på Walk the Sky.

Andre højdepunkter er den energiske ”Clear Horizon” og den stemningsfulde ”Godspeed”. Begge skæringer lyder umiskendeligt som Alter Bridge, og har du hørt omkvædet en enkelt gang, kan du godt forberede dig på at synge med resten af dagen. Om du vil det eller ej; melodien sidder fast.

Ses vi?

Alter Bridge skuffer sjældent – og det gør de heller ikke med Walk the Sky. Amerikanernes sjette album er spækket med potent hard rock, og kun få numre rammer ved siden af eller formår ikke at gøre noget større indtryk: ”In the Deep” er en anelse for tam og sød, ”Walking on the Sky” virker temmelig retningsløs, men ellers rammer Alter Bridge stort set plet. Du kan godt begynde at glæde dig til den 12. november, hvor kvartetten kigger forbi KB Hallen – for mon ikke, vi skal høre et nummer eller to fra Walk the Sky? Jeg tror det.

1. One Life
  2. Wouldn't You Rather
  3. In the Deep