Afgrund - The Dystopian

The Dystopian

Genre:Hardcore

Afgrund af undergrunden

Afgrund har siden deres start tilbage i 2006 vist sig som et af den svenske Hardcore- undergrunds mere produktive bands. Udover en håndfuld demoer og en EP har bandet også smidt tre studiealbums ud. Svarte Dagar, (2007) Vid Helvetets Grindar (2009) og The Age of Dumb (2012). På trods af denne relativt solide mængde af udgivelser har man dog ikke hørt meget fra dem i de sidste par år. Fans af bandet har derfor nok set frem til udgivelsen af The Dystopian, som er ude nu.

Dystopi over Sverige

The Dystopian er da også en enormt sigende titel for dette album. Det er vredt og rasende og er lyden af et band, der bestemt ikke ser sig tilfreds i den verden, de er i, og som har en masse på hjerte. Albummet lægger hårdt ud med sangen “Limited Source of Power”, der nærmest er et halvandet minuts opvisning i blastbeats og dobbeltpedalsarbejde. Til tider er det afbrudt af et langsommere breakdown-lignende spil. Det går ganske stærkt på albummets første sang, som sparker pladen godt i gang. Bandet beskriver sig selv som værende en blanding af Grindcore, Punk og Death Metal. Alle elementer er generelt nærværende og skaber faktisk en rimelig interessant blanding, som samtidig formår ikke at lyde for søgt. De tidligere nævnte blastbeats samt sangerens mere rå vokal er gode eksempler på Death Metal/Grindcore elementerne. Albummets ualmindeligt korte sange (hvoraf flere af dem varer mindre end et minut) er også gode eksempler på Grindcore samt Punken. Men hvad der i højeste grad giver denne plade dens punkede lyd, er det aggressive dog økonomiske guitarspil samt de vrede og politiske tekster.

Personligt ville jeg mene, at albummet fungerer bedst på de steder, hvor punken fylder mest. Dette har det også med at være de sange, der ligger i det lidt lavere tempo. Dette er ikke at sige, at sangene går stille for sig, for der er stadig masser af energi og smadder at komme efter. Her vil jeg gerne fremhæve sangen “Callous” som værende et godt eksempel. Sangen lægger ud med et dystert guitar-riff, som spiller på enkelte, men disharmoniske akkorder. Dette riff lægger også en fin baggrund for første vers, inden vi bliver ledt over i et mere aggressivt omkvæd. Sangen er utroligt nok et af de længste, pladen har at byde på, på trods af at den kun varer 2.58 minutter!

Man skulle måske have været der…

Der er som sagt gået seks år siden bandets sidste udgivelse, og man gør sig derfor visse forventninger om, hvorvidt dette album vil blive en skuffelse eller ventetiden værd. Der hersker i hvert fald ingen tvivl om, at bandet formår at levere et rendyrket vredt og testosteronfyldt album, som i høj grad river lytteren med! Når det så er sagt, skal det måske nævnes, at albummet lidt mangler de ørehængende riffs, som gør, at man også kan huske, hvad det er, man har lyttet til, efter pladen er slut. Selvom Grindcore og Dødsmetal elementerne er spændende, ville jeg nu stadig sige, at det er de mere punkede sange, der fungerer bedst. Pladen havde måske virket en smule stærkere, hvis de havde holdt sig lidt mere til dem, da sange som “Royalty of Crust” eksempelvis er et super fedt punket nummer. Jeg er lidt efterladt med følelsen af, at Afgrund nok mest er et band, der skal opleves live grundet deres høje energi, og denne plade har da også overbevist mig om, at de burde ses næste gang, de er i landet. Så det er jo ikke helt tosset.

1. Limitless Source of Power
  2. Ruttna
  3. Re-Exordium