Ole Klein Photography - Skullclub
Ole Klein Photography - Skullclub · Se flere billeder i galleriet

Skullclub

Sønderjyllands Hallen, Aabenraa

En snigpremiere på spark-røv-manér

Denne torsdag aften blev Aabenraa Lives nye koncept “Tung Torsdag” skudt i gang, og med det får sønderjyske metalheads endnu et spillested i deres lokalområde, som de kan frekventere. Den såkaldte “Black Box” ligger i Sønderjyllandshallen i Aabenraa, og på fremmødet denne torsdag kunne man se, at det nye koncept blev godt modtaget. Skullclub fra Kolding fik lov til at indvie lokalerne inden den officielle premiere den 12. april.

Skullclub

Ole Klein Photography - Skullclub

Skullclub er i fuld gang med deres turné gennem det ganske land og havde på deres fjerde stop sat sejl mod havnebyen Aabenraa i det sydøstlige Danmark, hvor cirka 80 publikummer også havde fundet vejen til den nyindrettede Black Box, der er tilknyttet Sønderjyllandshallen. Det var tydeligt, at der var nogle ligesom undertegnede, der havde været begejstret for bandets optræden til Jailbreak 2023, da de troppede op iført Jailbreak-T-shirt. Siden dengang er der dog sket nogle lineup-skift hos piraterne – med guitarist Kristian Klærke, der allerede var med på COPENHELL Metal Cruise 2023, og Søren Bendz, der har erstattet Christoffer Lyhne Skau på banjoen. Sidstnævnte er jo en fast bestanddel af Skullclubs auditive form. Denne aften kom det særligt til udtryk under “Du Som Lort” fra Smækhugger udgivet i 2019, hvor bassist Andreas Steinmeyer assisterede flot på kor. I lyset af at Skullclub kan se frem til en koncertsæson med flere udsolgte koncerter samt optrædener på meget større spillesteder og COPENHELL, var Black Box selvfølgelig en meget mindre ramme, og publikum var da også lidt generte i starten, hvilket frontmand Troels Bjorholm kommenterede med: “Hold da kæft, hvor er I stille.” Der kom dog lidt mere gang i folk under “Mig og Stanley”, som også gav anledning til aftenens allerførste forsøg på at starte en minimoshpit – på kun to personer, men pit er pit! Forsøgene var dog ikke forgæves, for under “Motorsav”, der af frontmanden blev deklareret som en kærlighedssang, kom der for alvor gang i pitten. Det var noget, der i modsætning til ellers varmede denne anmelders hjerte, for jeg havde aldrig troet, jeg nogensinde skulle se det i Aabenraa! Under “LGFM” kunne Bjorholm dog ikke foretage sit ellers obligatoriske stagedive, da han måtte konstatere, at der beklageligvis ikke var nok mennesker til stede. I det mindste fik den karismatiske frontmand sig en gåtur i mængden under “Jolly Molly” fra bandets nyeste og anmelderroste udgivelse, Kaptajn Overdrive. Under hele koncerten virkede alle bandmedlemmer veloplagte, og lyden var god i det nyindrettede spillested – det eneste, der ikke virkede (eller var det monstro meningen?), var Bjorholms megafon, der ikke gav en eneste lyd fra sig. Bandets næste koncert er på Bygningen i Vejle den 18. april, hvorefter det går videre til Helsingør, Struer og slutteligt København – Skullclub får i hvert fald en klar anbefaling herfra.

Sætliste:

1. Pesten fra Vesten
  2. St. Pauli