DETEKTOREN

Helhorse, By the Patient og Solbrud

Konfus, Esbjerg

Aften var ung og tømmermændene var onde og jeg tror ikke, at jeg var den eneste, som havde nydt godt af juleøllende dagen forinden, hvor der var J-dag. Alle var godt udkørte og der var ikke mødt den helt store mængde folk op, men det skulle ikke stå i vejen for, at vi kunne få en formidabel aften i form af hård metal. Oven i det var der fri jäger-bombs den første time, så folk var hurtigt oppe og køre.

Solbrud

Solbrud

De onde drenge fra Solbrud var det første band på aften, ikke så mange kendte til dem, men nogen havde været inde og lytte lidt til dem på youtube. Det eneste jeg havde hørt var, at de spillede black metal. Selv er jeg ikke den store fan af black metal, men hold kæft jeg blev overasket positivt. De startede hårdt på med første nummer, lige på og hårdt. Deres genre var lidt a la rent black metal, men alligevel var der en hvis skønhed over dem. Deres var tung og ond, men ved siden slog de engang i mellem distortion af og spillede melodiske skønheder, som skabte en naturlig smuk atmosfære. Deres musik satte mit menneskelig sind ind på helt andet niveau. Deres musikalske sammenspil var rigtig godt, dog var folk ikke så friske, for der stod ikke rigtig nogen oppe foran: sikkert grundet hårde tømmermænd. Men Solbruds kontakt til publikum var heller ikke så fantastisk, for de eneste ord der kom ud af forsanger Ole’s mund, som ikke var sang, var ’’tak for i aften Esbjerg’’ til sidst. Solbruds optræden var god og jeg nød det rigtigt meget, selvom jeg sad lidt i baggrunden og havde ondt af mig selv og så gav de mig en god oplevelse af black metal, som jeg sjældent oplever, derfor synes jeg, at de fortjener karakteren

6/10

By The Patient

By The Patient

Bandet By The Patient havde jeg set meget frem til, da jeg har stort bekendtskab med band og er lidt af en tøsefan af dem. De startede godt ud og spillede solidt som de plejede og man lagde slet ikke mærke til, at de havde været ude og buldre på J-dag. Og de ander på Konfus havde også gode minder med By The Patient, så der var dukkede lidt folk op oppe foran. De så ud til at have det skide sjovt og energien var helt i top både fra By The Patient og fra publikum. Der blev svunget med håret, råbt og skreget, men moshet blev der sgu ikke rigtigt. Det var også dejligt at se en koncert, hvor det fleste fra publikum kendte sangene, så de kunne synge med. Specielt under nummeret ’’Where Times Collapse’’ gik folk ekstra meget amok – pisse dejligt! By The Patient var rigtig glade for folks opbakning og folk var glade for By The Patient. Mig selv nød også koncerten rigtigt meget, men mest i baggrunden, ligesom 70% af resten af Konfus. Men koncerten var god og fortjener derfor et stærkt

8/10

Helhorse

Helhorse

Det sidste band på aftens program var gruppen Helhorse, igen et band jeg ikke havde hørt, men fik en positiv oplevelse ud af det. Her så det også ud til, at flere af folkene blandt havde bekendtskab med dem, for her var der endnu flere der var hoppet op foran for at give djævlehorn og opføre sig dumt. Deres stil af heavy metal/rock n’ roll var udsøgt, så det var ikke blot sød-død, men rockede rytmer og heavy-riffs. Humøret var i topform og stemningen var lige på. Personen der specielt var helt oppe og køre var Helhorses anden vokalist Aske, der blev hoppet rundt og længere blev brugt helt op til maks. Det var også rigtigt godt at se et større fremøde af folk oppe foran, men en blandt publikum var lidt utilfreds. Han tog mikrofonen og sagde noget i retningen af ’’Hvorfor er Esbjerg så nedern? Er der ingen der vil op og moshe?’’. Forsanger Mikkel tog mikrofnen tilbage og sagde ’’ja, nu synes jeg vi tager ja-hatten på, men han har en pointe, vi gøre denne aften uforglemmelig’’. Efterfølgende var der ekstra energi i publikum og Mikkel stod blandt publikum og gik amok sammen med dem. Koncerten var god og stemningen var perfekt. Helhorse gjorde deres arbejde og det gjorde de med rigtige manere! Jderfor fortjener de et godt

8/10

Jeg kan nu konkludere, at det var en fantastisk aften, selvom tømmermændene var lede og krop græd. Jeg gjorde mig nye bekendtskaber med to nye bands Helhorse og Solbrud. Dem ser jeg gerne frem til at se i den nærmeste fremtid igen.