Cannibal Corpse og DevilDriver

Amager Bio, København S

Fredag den 15. februar var dagen hvor det endelig skulle lykkes mig at opleve en koncert med det amerikanske band DevilDriver. Jeg har to gange før oplevet at bandet har aflyst deres koncert, så tredje gang viste sig at være lykkens gang. Koncerten var en del af deres tour med Cannibal Corpse som også figurerede som hovednavn.

Hour of Penance

Første band på scenen var Hour of Penance, men her må jeg desværre skuffe vores læsere for jeg nåede aldrig at opleve dette band. Jeg havde tidligere på dagen været inde på Amager Bios hjemmeside hvor koncerten var annonceret til at starte kl.20.30, om jeg havde læst forkert eller det var rykket i programmet fandt jeg aldrig ud af, men da jeg ankom til spillestedet kl.20.25 var de netop gået af scenen så jeg skylder en anmeldes af bandet.

The Black Dahlia Murder

Andet opvarmningsband var amerikanske The Black Dahlia Murder. Det var anden gang jeg skulle opleve dem live. Bandet startede godt ud med god energi, men det var svært for dem at få fat i publikum, selvom Amager bio allerede på dette tidspunkt godt fyldt op.Dog blev det bedre efter de første tre numre, hvilket kan tilskrives en meget energisk forsanger. Tror aldrig jeg har oplevet en forsanger med sine arme i vejret så meget af tiden, med en fed energi som smittede af på publikum. Resten af bandet fulgte desværre ikke op på denne iver og det var super ærgerligt. Lyden i salen var rigtig god og efter 6 numre fik alle lidt at smile af, da trøjen røg af forsangeren og afslørede en tattoo med teksten "Heartburn" henover navlen. Der blev opfodret flere gange til diverse pits og crowdsurfing, men desværre fulgte publikum ikke op på dette og koncerten døde lidt ud indtil sidste nummer hvor de mest inkarnerede fans fik lidt gang i moshpitten igen. Alt i alt en ok performance af The Black Dahlia Murder hvilke giver dem 7/10 kranier.

7/10

DevilDriver

Så blev det tid til det amerikanske melodisk dødsmetal band fra Santa Barbara, Californien. Jeg havde fået mig en super plads lige midtfor og var klar til mit første møde med et band jeg efterhånden har lyttet til mange år. DevilDriver startede ud med en gang country musik som intro, et lidt sjovt valg men det virkede ikke som det gjorde noget for den helt fyldte sal. Bandet startede godt ud med nummeret "End of the Line" og med en forsanger som Dez Fafara så kan det næsten ikke gå galt. Manden er bare på og forstår virkelig at levere varen, hvilket også var tilfældet denne aften. Med sin lidt retro/hightech mikrofon (en klassisk 50’er mikrofon med rødt lys) og sit vilde hår gjorde han alt hvad man kan forlange for at skabe en fed stemning. Resten af bandet var også tændt og sammen skabte de et inferno at lyd og stemning. Desværre forsatte den lidt tamme stemning blandt publikum og selvom bandet virkelig forsøgte at opfordre til moshpits og circlepits var det lidt som om der var mursten i folks fødder, for en moshpit med 10-15 mennesker til en DevilDriver koncert er en smule for tamt efter min mening. Men heldigvis lod det ikke til at påvirke bandet for de forsatte den kontante levering af en gang dødsmetal som den i mine øjne skal serveres og til sidst lykkes det faktisk bandet at få publikum med på en mindre Wall Of Death. Koncertens højdepunkt var da de spillede deres største hit "I Could Care Less" som fik salen til at koge. En tændt og hårdtslående live optræden af DevilDriver giver dem 9/10 kranier. Setliste: End Of The Line Cry For Me Sky Dead To Rights Fighting Words Wander Pure Sincerity Head Onto Heartache I Could Care Less Horn Of Betrayal Hold Back The Day The Mountain Clouds Over California Wretched

9/10

Cannibal Corpse

Cannibal Corpse Mødet med et af tidens største dødsmetal bands var for mit vedkommende ikke den oplevelse jeg havde håbet på, koncerten begyndte desuden med at en af publikum foran mig måtte opgive sig til lidt for mange øl, med det resultat at alle omkring ham måtte springe for ikke at blive sølet ind i hans mavesyre. Ikke den bedste start men jeg fandt mig hurtigt et nyt sted at stå og kunne koncentrere mig om koncerten. Første nummer " Demented Aggression" startede godt ud med den kendte brutale lyd som Cannibal Corpse er kendt for, undervejs var der så en kæmpe idiot som syntes at hans øl skulle en tur op på scenen, hvilke resulterede i at forsanger George "Corpsegrinder" Fisher i en meget bestemt tone måtte fortælle at hvis det gentog sig ville han rive hoved ud gennem røven på personen. Så var det ligesom clearet og koncerten kunne forsætte. Publikum var igen en smule skuffende og kun en mindre gruppe oppe foran gav den gas, eneste gang der virkelig kom gang i den var da "Corpsegrinder" opfordrede alle til at forsøge at headbange mere end ham, hvilke jeg godt kan afsløre var stort set umuligt. Tror aldrig jeg har set en forsanger med så voldsomme nakkemuskler og det var også forståeligt nok da hans hoved kørte konstant rundt i et stort inferno af hår. Rent musikalsk blev koncerten for mit vedkommende hurtigt en smule monoton, numrene lignede til forveksling hinanden og der var ikke meget show fra bandets side. Det var bare en to tre derud af og jeg begyndte at kede mig efter de første 7-8 numre. Til Cannibal Corpse forsvar skal jeg erkende at jeg aldrig har været den store fan og for de fremmødte fans af bandet er jeg sikker på at oplevelsen har været en anden. Men før jeg kan give mange kranier så skal helhedsoplevelsen være bedre end den var den aften så jeg ender på 6/10 kranier.

6/10