Naglfar

Naglfar

Efter en længere pause er de svenske Black/Death pionerer igen tilbage på scenen med en absolut perle af et album. Bassist Kristoffer Olivius stod rede med svar på vores spørgsmål.

heavymetal.dk (HM):
Hvad er grunden til at der er gået så lang tid siden jeres sidste plade (Diabolical)?

Kristoffer Olivius (KO):
Det lyder måske mærkeligt, men det har at gøre med at vi ikke har kunnet få fat i et øvelokale. Vi har mindst haft ti øvelokaler siden den forrige plade. Så det var ret svært for os at samledes og få lavet sangene. Og siden vi bor i Umeå i det nordlige Sverige, er der ikke så mange steder at øve da det er ret konservativt heroppe. Folk ser helst ikke langhårede folk, der spiller satanisk musik.

HM:
Jeres nye plade Sheol er virkelig et stort skridt frem i mine øjne, da den perfekt forbinder den aggressive Black Metal med de mere melodiske og episke momenter fra andre stilarter.

KO:
Det var også vores mening med pladen denne gang. Vi skrev en del sange til den her plade og der er mindst ti sange som ikke kom på pladen. Vi har fået en del selvtillid med denne plade, i mine øjne er der ingen numre der er bedre end de andre.

HM:
Især intro nummeret "I Am Vengeance" er et perfekt åbningsnummer, da den virkelig har en bombastisk stemning over sig.

KO:
Ja, det var også vores mening, den har alt hvad en Naglfar sang skal have.

HM:
I har optaget "Sheol" i det lidt kendte Ballerina Studie (ikke så metal hva!?)

KO:
Ja, vi har brugt det studie til alle pladerne, undtagen vores debut "Vittra", som vi optog sammen med Peter Tägtgren i hans Abyss studie. Og jeg tror at vi bliver ved med at optage i Ballerina studiet, da vi kender produceren rigtig godt og han ved hvad vi vil have.

HM:
I ender heller ikke op med at lyde som 99% af de andre svenske bands der bruger de samme studier som Abyss og Fredman.

KO:
Måske, men det er nu mere fordi vi selv kan bestemme hvornår vi vil indspille hvad. Hvis vi skulle rejse helt til syd Sverige og bo der sammen i tre måneder, ville det ende med at vi slog hinanden ihjel.

HM:
Det slog mig at det ser ud som om at de svenske Death/Black bands får sig et comeback for tiden, da både I, Dawn og Dissection vender tilbage på scenen efter længere pauser.

KO:
Det er ikke noget jeg har lagt mærke til, men det er da et pudsigt sammentræf.

HM:
Jeg har hørt at I har aflyst jeres turne.

KO:
Ja, det var meningen at vi skulle på turne med The Haunted, men da pladen først er ude nu mente vi at det var bedre først at få lavet noget promotion for pladen først. Men vi regner med at vi senere på året kan få arrangeret en Europa turne, og forhåbentlig også komme rundt i Skandinavien, selvom de fleste turneer desværre ikke kommer forbi her så tit.

HM:
Er teksterne på "Sheol" et koncept eller står de hver enkelt for sig selv?

KO:
Det er ni individuelle sange, men de er alle forbundet med titlen "Sheol", som er hebræisk for helvede.

HM:
Den sidste plade var mere præget af en misantropisk stemning, som f.eks. i sangen "Blades", som er en da mest hadefulde sange nogensinde.

KO:
Ja, denne gang ser vi mere på hvordan helvede på jorden ser ud.

HM:
Ser I jer selv som et Death eller et Black band?

KO:
Vi er sådan set ligeglade med at hvad folk ser os som, vi ser os egentlig bare som et ekstremt metal band. De to stile du nævnte forbinder jeg mere med noget andet, som f.eks. Black Metal som er mere af en livstil end en musik stil og Death Metal forbinder jeg mere med bands som Deicide, Morbid Angel og Immolation. Vi bekymrer os ikke så meget om vores image, så længe folk ved hvad vi spiller.

HM:
Tak for interviewet!

KO:
Selv Tak!