Genre:Hard rock
Antal numre:3

Officiel vurdering: 1/10

De fire hestemænd

Static Fire er en kvartet fra Horsens, som spiller hard rock med en snært af heavy. De fire unge fyre har smidt en bunke riffs sammen og kaldt det for sange. Det er denne anmelder til dels uenig i.

Når man leger med ilden, brænder man sig

Når man går på højskole, efterskole eller sågar i folkeskole, sker det, at man møder andre mennesker med musikken som interesse. Det er de færreste bands, som holder ved efter den tid, da de fleste har noget selvindsigt og godt kan se, at det bare var for hyggens skyld og ikke særlig godt. Og så er der Static Fire. Jeg ved ikke, om de er mødtes i skoletiden, men det lyder i hvert fald som et begynderprojekt, som aldrig burde have forladt øvelokalet i første omgang. Alle riffene på skiven er banale rockefterligninger, spillet i et moderat lavt tempo og nært lånt fra deres inspirationskilder – her snakker vi Black Sabbath og AC/DC. Forskellen på de bands og Static Fire er desværre blot mange.

Det eneste, som gav mig en smule forhåbning, var de første 30 sekunder af ”It Seems Louder”, så jeg havde da et håb om noget kvalitet. Det håb blev dog brutalt sparket ihjel, især ved at høre forsangerens vokal. Det kan siges på mange spøjse måder, men let’s cut to the chase: Vokalen lyder helt abnormt dårlig! Der mangler nogle seriøse, fokuserede timer lagt i øvelokalet. Især nummeret ”The Demon Inside Me” er direkte pinligt at lytte til, og man kan kun sidde tilbage med den samme følelse, som når man ser et afsnit af Klovn.

Der skal arbejdes seriøst på Static Fire-projektet, hvis det nogensinde skal blive godt, men nogle projekter skal måske bare have lov til at gå i glemslen. Jovist, der kan vel omskrives en hel del, og der kan søges om undervisere, som kan afhjælpe problemerne, men så er der tale om noget helt, helt andet, end det som findes i Static Fire. Jeg var endda lige ved at give det et karakterhop opad, for det lyder godt i de ganske få sekunder, som ”It Seems Louder” lagde ud med, men når det bliver spildt på noget så ligegyldigt, så bliver det blot endnu mere bittert og surt at lytte til.

1. The Demon Inside Me
  2. It Seems Louder
  3. Melting Fire