Shining (SE) - IX - Everyone, Everything, Everywhere, Ends

IX - Everyone, Everything, Everywhere, Ends

Genre:Black metal
Antal numre:6

Brugervurdering: 9/10 baseret på 1 stemme.

Livsledens melodi skinner igen…

Indrømmet: Jeg har ikke for alvor fået sat mig ind i svenske Shinings sidste skive Redefining darkness fra 2012. Den ramte, i mine ører, slet ikke klassen fra mine Shiningfavoritter som V – Halmstad fra 2007 og de to efterfølgende plader, VI - Klagopsalmer og VII: Född förlorare. Det ældre Shining har jeg heller ikke et forhold til, da det var en mere udpræget Suicidal black metal stil, som aldrig har sagt mig det store. Men fra V og frem skete der en ændring med Shinings musik, den blev langt mere rocket og direkte i sit udtryk. Og hvad så med denne nye skive, er Shining tilbage? Ja Sgu! Denne nye skive er aldeles fremragende, hvis man kan lide sin musik rocket og samtidig uendeligt dyster. Shining formår på deres helt egen måde at skabe et univers af super sprøde melodier, fængende riffs og et univers, hvor man dog hele tiden fornemmer en dunkel og kold understrøm af slem livslede!

Psykoser manifesteret i tekst og musik…

Shinings nyeste output er noget af det mest melodiske, jeg har hørt længe. Der er masser af atmosfæriske, akustiske passager inkorporeret i musikken, og henover disse lægger Niklas Kvarforth en fed melodisk vokal, der på sin vis ikke er særlig smuk eller teknisk suveræn. Men vokalen passer fuldkommen perfekt til det tekstmæssige univers, der på hele pladen drejer sig om håbløshed, depressioner, vrede og selvhad. Jeg tror ikke, man nogen steder i metalverdenen kan finde tekster, der på dén måde underbygger den stemning af modløs søgen, som Kvarforth spreder udover musikken. Det, at teksterne tilmed er skrevet på modersmålet, gør kun, at udtrykket fremstår endnu mere lysforladt og kuldslået.

Som tidligere skrevet er musikken på den nye Shiningskive meget melodisk. Flere steder er det nærmere rock end metal, men med passende mellemrum gives der lods, og der bliver blastet igennem på mere ”normal” black metal maner, og her beklager Kvarforth sig også med en vokal, der emmer af desperation - men hele tiden sørger guitarerne og bassen for, at melodien består. Også produktionen på skiven fortjener ros. Den understreger på bedste vis, både de melodiske og brutale dele af musikken og har lige nøjagtig den klarhed, der gør, at det hele samles.

Er mestrene af depression tilbage på tronen?

JA!! Shining har udgivet en gennemført herlig skive, som alle, der kan lide deres metal stemningsfuldt, rocket og samtidigt uendeligt barskt, bør tjekke ud. Jeg kender ingen bands (Udover Burzum Filosofem ), der på samme måde kan viderebringe en følelse af frustration, og på denne skive går de hele vejen. Jeg er fornøjet, særdeles fornøjet!

1. Den Påtvingade Tvåsamheten
  2. Vilja & Dröm
  3. Framtidsutsikter