Russkaja - Energia!

Energia!

Genrer:Rock, Punk

Turbopolka som skriger på vodka og dans For det utrænede øre lyder det her måske som polka på russisk, men der tager du helt fejl. Russkaja er nemlig turbopolka på russisk, engelsk, tysk og italiensk, med masser af rå kant og stereotyper. Bandet stammer fra Wien, og består af østrigske, russiske og ukrainske musikere, og selv siger de, at der både thrash og funk at finde i musikken, men det skal man lede en del efter på albummet Energia!. Til gengæld er der masser af fart og energi. Energia! åbner med singlen og titelnummeret "Energia", som jeg også synes er det bedste nummer, i hvert fald i forhold til hvad jeg forventer på et album som dette. Det er polka, sjovt og energifyldt, og her bliver der sunget på i hvert fald tre forskellige sprog. Selvom "Energia" virkelig er et nummer der slår genren fast på albummet, er der stadig meget mere at komme efter i dette sære univers. "Autodrom" er mere ska orienteret, den er hurtigere og mere energifyldt. Den italienske "Violina Mia" er en smule sigøjner og balkan, lidt langsommere og prøver at være smuk, især med en god violinstemme på. "Istanbul" er meget mere balkan og tyrkisk rettet. "Tanzi Tanzi" er noget tungere, med mere tryk på bas og guitar, men det er hovedsageligt i mellemstykkerne, introen og outroen. Jeg kunne godt have tænkt mig, at de indarbejdede det mere i nummeret. Det der passer mindst ind på Energia! er lukningsnummeret "Sorry". Det er på engelsk, og langt mere blueset, der er ingen polka eller ska, og så flyder det med tyk russisk accent, som man bedste kender det fra amerikanske actionfilm. Jeg kan ikke helt finde ud af, hvorfor det nummer hører til på albummet. Derudover føler jeg der mangler lidt turbo på polkaen i flere af de andre nummer, der kunne være skruet en smule op for tempoet i de hurtigere numre som "Kartulino Vino" eller "Barada" for at understrege at det er turbopolka og et dansealbum. Energia! er fantastisk sjovt album, som nok ikke er alles shot vodka, men det skal ikke tages alt for seriøst. Derudover for så specielt et album, er det utrolig varieret, med et hav af blandede genrer, der er endda en guitarsolo at finde et sted. Meget metal er der ikke på albummet, og rock er der lige så lidt af, så det er nok lidt specielt at anmelde dem her på siden, men Russkaja er anderkendte i metalverdenen, og det er lykkedes dem at få skruet et lækkert album sammen, men ikke helt så godt som deres andet album Russian Voodoo, derfor har jeg også valgt ikke at give dem en genre. Knæk halsen på vodkaen, tænd op for polkastøvlerne og dans for helvede! Trackliste: 1 – Energia 2 – Barada 3 – Radost Moja 4 – Autodrom 5 – Istanbul 6 – Violina Mia 7 – Kartuli Vino 8 – Surrealnaja 9 – Dikije Deti 10 – Ajajaj 11 – Tanzi Tanzi 12 – Sorry Singlen og det bedste nummer Energia