Rising - Oceans Into Their Graves

Oceans Into Their Graves

Genre:Sludge metal

​​​​​​​Dystert omdrejningspunkt og tunge toner fra Danmarks fedeste sludge orkester

Tredje udspil i rækken af solide albums

Jeg har endnu til gode at opleve bandet på de skrå brædder, men det er noget som altid har stået højt på listen og det har ikke ændret sig efter at have hørte herrernes seneste udspil. Deres forrige album, Abominor, høstede store roser, ikke mindst her fra siden og det gjorde selvfølgelig forventningerne endnu større til hvad de fem gutter fra København havde i ærmet til at efterkomme dem. Svaret er nu kommet, i form af 10 tunge, velspillede og groovy numre, med endnu et fabelagtigt arbejde på vokalen fra forsanger Morten.

Tung og rå affære, som i længden desværre bliver tungt i mere end en forstand

Vi er op til albummets udgivelse blevet forkælet med en video fra det nye album, som er lavet til åbningsnummeret ”All Dirt” som visuelt er mørk og helt uden skyggen af lys og farve. Det er også sådan jeg vil betegne det første nummer og sågar også dette band og det er lige som det skal være. De har gjort et godt stykke arbejde i at fortolke dette nummer, som demonstrerer hvordan Rising lyder. Igen er det værd at bemærke at vokalen er en meget stor force på dette album og i dette band generelt.

Der er stadig masser af niveauer og temposkift som gør albummet varieret i sin opbygning. Der hvor det desværre går hen og bliver ensporet er selve den lyd de har taget til sig, som ellers er så fed i dette band. I hele albummets længde bliver den en monoton og tung omgang, det er ærgerligt og måske ikke helt fair, for den lyd som de er kendt for og som er rost til skyerne, går hen og bliver kedelig efter første afspilning og det bliver slet ikke bedre efter utallige afspilninger. Omdrejningspunktet på Oceans Into Their Graves er angst og død og er, på papiret, også et fedt tema, men de kunne sagtens havde bevæget sig ud over det, det havde på ingen måde skadet.

Masser af lyspunkter på trods af det samlede indtryk

Nuvel, det er det overordnede indtryk, men der er mange rigtig fede sange på dette album, som har fået flere genafspilninger. Her kan jeg ud over åbningsnummeret nævne ”Blood Moon” og ”Death Of A Giant” som giver fede referencer til sludge pionererne i Alice In Chains, uden dog at holde dem op mod hinanden.
De har fulgt opskriften og har igen leveret noget lækkert musik. Jeg havde dog forventet mere af dette album og står tilbage en smule skuffet. Tredje album er et udmærket et af slagsen der desværre tabte mig undervejs.

1. All Dirt
  2. Burn Me Black
  3. Old Jealousy