Pudsige Herrer - Syretesten

Type:EP
Genre:Psychedelic Rock
Antal numre:4

Brugervurdering: 8/10 baseret på 1 stemme.

Den store test

Den aarhusianske syretrio Pudsige Herrer blev dannet i 2016 og har en enkelt ep i bagagen. Udgivelsen fik overvejende god respons, og nu er bandet klar med ep nummer to, Syretesten. Lad os se, om herrerne består!

Protestrock

Med Syretesten får vi et ordentligt skud 70’er-inspireret syrerock med dansk lyrik og læssevis af humor – men også en underspillet, anklagende alvor. Der er gang i fuzz-guitaren, vokalen er forvrænget, og trommerne banker simple beats af sted. Det er således ikke innovation, der er i højsædet hos de pudsige herrer, men alligevel formår de at skabe et fint og spændende univers.

De danske tekster passer rigtig godt til bandets ufine lyd, og desuden handler de om Danmark – så selvfølgelig skal der synges på dansk! Frontmand Jakob har meget på hjerte, og han er en ganske habil sangskriver. Faktisk synes jeg, at sangteksterne er bandets største force. Enderim og skøre påfund blandes med – antager jeg – gravalvorlig samfundskritik. Der langes ud efter det moderigtige Danmark, og politikerne får et par satiriske ord med på vejen. Det er altså skarpt! Selve vokalen er generelt fin, men nogle steder bliver den en anelse overskruet og nærmest fjoget.

Ep’en indeholder fire numre, der alle fungerer udmærket. Dog synes jeg sagtens, der måtte være mere anarki og oprør; det er jo det, teksterne lægger op til! Stærkest står ”Fremtidens Bølge”, hvor et sjovt, catchy riff styrer, og diverse trends står for skud. Midterskæringerne ”Øjne” og ”På Vej” er ikke nær så fængende eller flabede, men temmelig jævne. Mere interessant er ”0-0-0”. Med dette covernummer af Steppeulvenes klassiker fra 1967 hylder Pudsige Herrer kaosset, og de opfordrer til oprør! Sidste del af sangen er endda skrevet om til trioens typiske rim og skarpe samfundssatire. Fed nyfortolkning.

Pudsige Herrer består uden tvivl Syretesten. Der skal dog mere vildskab og flere pudsigheder til, før de kan snuse til de helt høje karakterer.

1. Fremtidens Bøle
  2. Øjne