Nightqueen - For Queen And Metal

For Queen And Metal

Genrer:Heavy Metal, Power metal

Nightqueens For Queen and Metal er for alle jer der elsker Stratovarius, GammaRay og en god sjat generel powermetal med kvindevokal. Det der nok adskiller Nightqueen lidt, er at de er fra Belgien og til tider kan være lidt mere højtidelige, og har anlagt en lidt mere dyster vinkel på deres musik end de gængse powermetal bands. Lad os hermed dissekere pladen yderligere. Det første der møder lytteren er introen "Into the Night" og en tanke slår ned i en – "hmm, er det her Black Sabbath med deres første skæring Black Sabbath fra deres selvtitlede debut?". En klokke kimer i regnen, men bliver efterfulgt af en dramatisk Dimmu Borgir’sk keyboardflade og det sætter lidt standarden for keyboardstilen på albummet. Den er stor, bombastisk og ofte mere kirkeorgel end synthstrygere, selvom begge ting er der. Der er en udpræget stærk og lækker guitarlyd og dobbeltpedalerne kører konsekvent og uafbrudt – og lad os så vende tilbage til det med kvindevokalen. Heely Larreina giver den selvsikkert som metalskjoldmø og ligger meget klart og tydeligt i mixet. Generelt passer hendes stemme fint til musikken, men til tider er vokallinjerne lidt for ensformige og vibratoen er så kraftig at man nærmest hører det som lidt tonal usikkerhed. Med det sagt, så passer hendes sangstil fint ind til denne slags metal. Tekstmæssigt befinder vi os i et magisk univers med drømme, fantasi og så den obligatoriske hyldest til metal. Denne plade er som sådan svær at anmelde, da den har mange gode facetter og samtidig vil det være en plade man enten elsker eller hader – men også kan være indifferent overfor, da alle aspekter for en god plade er der, men der mangler i sidste ende det sangmæssige materiale til at hæve den over standarden. Er du til powermetal og elsker symfoniske keyboards og "gyngende" omkvæd, så giv Nightqueen en chance!