The Ophidian Trek

Type:Live-album
Genrer:Death metal, Prog metal
Antal numre:15

Meshuggah sparker røv på deres tonstunge og halvanden time lange monster af en liveudgivelse!

ADVARSEL: Heavymetal.dk står ikke til ansvar for eventuelle nakkeskader, påført lytterne af dette album!

Meshuggah er et meget populært progressivt deathmetal-band fra Sverige. De er dannet allerede helt tilbage i de sene 80’ere/tidlige 90’ere, og er kendte for deres meget tekniske instrumentering og fejlfri brug af polyrytmik. Desuden er de pionerer, indenfor den nu meget moderne genre af metal, kendt som "djent", hvilken involverer meget nedstemte 7 – og 8-strengs guitarer og riffs med hyppige skift i taktarter samt masser af tunge breakdowns.

En fejlfri levering

Man må sige at Meshuggah-maskineriet er yderst velsmurt på denne nyeste liveudgivelse, de svenske djent-pionerer er simpelthen så teknisk overlegne at det ikke er til at begribe! Med dette release bevises det, at Meshuggah ikke blot er et produkt af såkaldt ’studiemagi’, men faktisk er i stand til at præsentere deres materiale til perfektion live.

The Ophidian Trek starter ud med stemningssætteren ’Swarmer’ – en klaustrofobisk optagelse af ophidsede insekter der sværmer rundt og en dyster guitar feedback der langsomt kryber ind. Man bliver hurtigt klar over, at det ikke er en koncert for småbørn man skal til at høre. Efter at den knap så rare stemning er sat, begynder Meshuggah at spille, og de lægger ud med nummeret "Swarm" fra deres nyeste studiealbum ’Koloss’. Med sine buldrende jungletrommer bygger introsangen op med ulmende uro, uden nogensinde rent faktisk at nå et klimaks. Allerede fra denne åbner, kan det konstateres at der er virkelig god lyd på albummet, produktionen er så knivskarp at det næsten er som at være der selv.

Efter "Swarm" følger der tre ’fan-pleasers’ i streg: Først med den hårdtslående og synkoperede "Combustion" fra ObZen pladen, derefter min personlige favorit "Rational Gaze" med et riff der er så ondt at det føles som at blive påkørt af en damptromle. Herefter følger det über tunge "ObZen", igen fra pladen af samme navn. Alle disse numre er udført til absolut perfektion, og jeg synes personligt at de her liveudgaver er væsentligt mere interessante og energiske høre på end de respektive studieudgaver!

The Ophidian Trek er efter sigende optaget under flere forskellige koncerter under deres verdensturné i 2012/13. Dette bære pladen dog ikke præg af, og føles i stedet meget sammenhængende og naturlig i overgangene fra nummer til nummer.

I midten af pladen går Meshuggah en lille smule i tomgang ved at smide et par numre fra 2012-udgivelsen ’Koloss’, blandt andet nummeret "I am Colossus". Leveringen fejler skam intet, men selve sangene er bare lidt småkedelige og ensformige. Det vejes der dog op for herefter, ved at gå direkte videre til det altødelæggende megahit "Bleed", der er så fremaddrivende og teknisk krævende, at bandet bag efter burde være godt forpustede. De lader dog ikke til at være det mindste udkørte, og leverer i stedet en hæsblæsende og overbevisende sidste tredjedel af albummet. Her spilles blandt andet "Demiurge" (nok det bedste track fra ’Koloss’), det fantastisk ekspansive "Dancers To A Discordant System" samt det 14 minutter lange "Mind’s Mirrors – In Death – Is Life – In Death – Is Death", som er en sammenføjning af tre numre fra 2005’s Catch Thirtythree. Det bliver en rigtig god afrunding på albummet.

Den mest overbevisende produktion på et live metal-album

Alt i alt er The Ophidian Trek en virkelig positiv overraskelse, med fantastisk teknisk overlegenhed og en produktion jeg vil mene er den mest overbevisende jeg nogensinde har hørt på et live metal-album.

Jeg er ikke selv nogen kæmpe fan af Meshuggah og synes hurtigt deres studiealbums kan blive noget kedelige i længden, især pga. den meget mekaniske instrumentation og den noget uvarierede vokalstil. Dette føler jeg dog ikke rigtig er et problem med denne liveplade, jeg synes derimod at det instrumentale sammenspil virker organisk og vokalen passioneret og dyrisk. The Ophidian Trek holder stort set hele vejen igennem, uden at tabe pusten. Den er kraftigt headbanging-fremkaldende og er en plade jeg klart vil anbefale til alle metalhoveder - og i særdeleshed fans af bandet.

1. Swarmer

2. Swarm

3. Combustion