Lyfthrasyr - The Engineered Flesh

The Engineered Flesh

Genrer:Symfonisk black metal, Industrial metal

Officiel vurdering: 10/10

Spitzenklasse tysk Elektro/Symfo-Black!

Introduktion

Tyske Lyfthrasyr gør sig i Symfonisk Black Metal med et Industrial/elektronisk indspark. Lyfthrasyr består af Aggreash, der står bag vokal, guitar, bas, keyboard og programmering og Nefastus(Ex-Belphegor) på trommer. Desuden er der ved liveoptrædener Zethos på guitar og Vethys på keyboard. Teksterne omhandler død, længsel og begær, og Lfthrasyr, der så dagens lys i 2002, har udgivet tre albums: The Final Resurrection i 2005, The Recent Foresight i 2007 og seneste, The Engineered Flesh, her i 2013.

Gennemgang

The Engineered Flesh, der udkom den 29.11.13 via SureShotWorx/ALIVE Vertrieb AG, er mikset af Fredrik Nordström/Studio Fredman i Sverige og mastered af Mika Jussila/Finnvox Studios i Finland. Albummet er – ligesom de to forgængere - velproduceret og har en rigtig lækker lyd. The Engineered Flesh består af otte numre i energisk tempo, med frække elektroniske input, symfoniske toner, lynhurtige trommer, tung guitar og en super lækker vokal. Selvom det elektroniske fylder en del på numre, som bl.a. "Technological Singularity" og "Wisdom In The Loop", er det er uden at blive dominerende, da balancen mellem de tunge elementer og de elektroniske input er rigtig fin. Trommerne kører i et hurtigt, maskingevær-agtigt tempo, fulgt til dørs af en dominerende, aggressiv guitar. Aggreash mestrer at bruge sin kraftfulde og markante vokal på flere niveauer: Både den dybe, tunge vokal (I stil med Felix/Crematory), en clean/hviskende vokal og den skingre/skrigende vokal (I retning af Dani/Cradle Of Filth, dog ikke helt så ekstrem), og selvom der hovedsageligt er fuld fart på, er der f.eks. også numre, som "Mind Simulator" eller "Life Overdose", hvor tempoet er skruet ned og der bl.a. er lagt clean piano på, som får lov til at træde i forgrunden. Desuden dukker der også elementer af strygerinstrumenter op på flere af numrene, hvilket er med til at løfte det symfoniske, men uden at træde i forgrund. Det lykkes Lyfthrasyr rigtig godt at skabe numre, hvor de forskellige elementer i musikken er i perfekt balance, og den eksperimenterende leg med den elektroniske musik kontra den tunge metal fungerer til UG. Hvis jeg skal bringe sammenligninger på banen, er det norske The Kovenant, der dukker op i mine tanker, i forhold til de elektroniske input, som på f.eks. nummeret "Wisdom In The Loop" – Dog ligger Lyfthrasyr helt klart i den tungere ende. Men også tyske Crematory ligger indenfor rækkevidde, i forhold til Aggreash's vokal, der er i stil med dén vi kender fra Felix / Crematory.

Konklusion

Lyfthrasyr har formået at skrue et godt mix af Symfonisk Black Metal og Industrial/Elektronisk Metal sammen, og der er masser af melodi og harmoni, samtidig med at der er aggression, bid og et touch af vanvid. Produktionen er i top - Musik og vokal er spitzenklasse - Så jeg kan kun opfordre jer til at tjekke albummet ud! Med The Engineered Flesh har Lyfthrasyr leveret et rigtig spændende album, som forhåbentlig når ud til en masse kommende fans, der også får øjnene op for de to tidligere udgivelser – Lyfthrasyr fortjener opmærksomhed!

Trackliste: 01 – The New Era Of Immortality 02 – Soul Transition Interface 03 – Technological Singularity 04 - Evolution 05 – Mind Simulator 06 – Preserved Identity 07 – Wisdom In The Loop 08 – Life Overdose

Et af mine favoritnumre fra albummet er nummeret Technological Singularity, der har en fed balance mellem tung, rå metal og fræk elektronisk programmering: