Evenoire - Vitriol

Vitriol

/ Scarlet Records · Udkom

Genre:Folk metal

Evenoire er et italiensk band, der spiller en blanding af Gotisk metal og folkmetal, med symfonsike elementer. Bandet blev dannet i 2007, og har lavet en ep, som hedder "I Will Stay", i 2008. Her i 2012 kommer deres debut-album Vitriol.

Albummet starter ud med instrumentalnummeret "Vitriol". Det er ikke så ofte at bands starter deres album med et instrumentalnummer, men det virker rigtig godt som appetitvækker. De bruger orkester ganske fint gennem hele albummet, dog allermest i "Vitriol". Deres kvindelige forsanger har en meget god og unik sangstemme, som påvirker musikken i en positiv retning. Det er også hende, der spiller på fløjte, hvilket hun dog ikke er imponerende dygtig til. Guitaristen spiller ganske fint. Dog er de få soloer, som han laver ret kedelige. På nogle af numrene bruger de også lidt akustisk guitar, hvilket de får til at passe rigtig godt ind. Trommeslageren tager det stille og roligt. Han er somme tider så rolig, at man glemmer at han er der. Lyden er meget ren. Det eneste problem er, at man bassisten kan høres så lidt, at han virker overflødig. Det eneste tidspunkt, hvor jeg kunne høre ham, uden at anstrenge mig voldsomt, var i et meget kort stykke af albummets næstsidste nummer, som hedder "Alchimia". Til sidst i albummets sidste nummer, som hedder "Wise King", hører man en keyboardsolo. Det er lidt mærkeligt, da der ikke er nogen bandmedlemmer, der spiller keyboard. Stod det til mig, var soloer noget bandmedlemmerne tog sig af, men det er vel en smagssag. Evenoire spiller, som skrevet før, en blanding af Gotisk metal og folkmetal, med symfonsike elementer. Problemet her er, at de symfoniske og gotiske elementer overskygger folk-elementer i musikken. Man kan ane dem, men de er der stort set ikke.

Evenoire har lavet et lovende debut-album, som jeg personligt vil anbefale, hvis man er til gotisk eller symfonisk metal. Hvis man er til folk metal er det næsten at smide penge ud af vinduet, men kun næsten. Det er et meget stille album uden at være kedeligt. Det kan jeg godt lide.