Love & Loss

Type:EP
Genrer:post-hardcore, Metalcore
Antal numre:4

Brugervurdering: 7/10 baseret på 1 stemme.

Vind i sejlene

Med en pæn mængde streams på både Spotify og YouTube plus to fuldlængdealbummer i bagagen må danske The Darkest Moment efterhånden siges at være en etableret størrelse. Bandet er af uvisse årsager aldrig blevet anmeldt her på Heavymetal.dk, men det laver vi om på nu. Trioen er nemlig klar med en ny ep, Love & Loss – en konceptudgivelse centreret om tab, sorg og muligheden for at holde fast i et lille håb. Det er et meget sympatisk emne, men ak, måske også et, man har set behandlet en gang eller to før. Og det er egentlig det store problem med Love & Loss: Ep’en lyder godt, intentionerne er gode, men det er simpelthen for uopfindsomt og anonymt.

Den sikre vej

Pladen lægger ud med ”Tragedy”, og med det samme står det klart, at The Darkest Moment (stadig) begår sig i den absolut bløde og polerede ende af post-hardcoregenren: Der synges flot, instrumenterne bliver aldrig rigtig farlige, og produktionen har fjernet alle de kanter, der engang har måttet være. Det er en skam, at resultatet er så sterilt og poleret – tænk, hvis de forsøgsvise growls eller det, der minder om et breakdown til sidst, havde fået lov at være mere beskidt og oprigtigt. Lige nu er det ikke overbevisende. Langt fra.

”Sorrows” følger trop med mere af det samme: Trioen synger og spiller flot, men kommer ikke rigtig nogen vegne. Den forvrængede bas viser en smule tænder, men det er slet ikke nok! Skru op for snavset, og tilsæt lidt nerve. På ”To an End” får bandet besøg af Our Mirage, og selvom det nummer lider af de samme problemer som ovenstående, tager det sig bedre ud: Melodien er fængende, dynamikken er fin, og gæstevokalen fra Timo Bonner klæder udtrykket. Det er i øvrigt samme Bonner, som har stået for ep’ens produktion. Det sidste nummer, ”Aches”, har store armbevægelser, store omkvæd, og man sidder bare og venter på, at der sker noget spændende eller uventet. Det gør der bare ikke: Som de øvrige tre numre er det flot spillet, men altså også både uopfindsomt og tandløst.

Vil ud udfordres eller ej?

Kan du lide din core poleret og præcis, som den plejer at lyde, er der godt nyt. Er du mere til noget, der udfordrer og stikker lidt til dig, er det ikke her, du skal lede. Med andre ord: The Darkest Moment har med Love & Loss begået en ep, der nok skal tilfredsstille bandets fans og få en betragtelig mængde afspilninger rundtomkring – men noget mesterværk er det altså ikke. Det er det simpelthen for gråt og gennemsnitligt til.

1. Tragedy
  2. Sorrows
  3. To An End (Feat. Our Mirage)