Circus Maximus - The 1st Chapter

The 1st Chapter

/ Intromental · Udkom

Genrer:Prog metal, Prog rock
Spilletid:70:35

Denne debut fra norske Circus Maximum er noget nær et perfekt miks af progressivitet, storladenhed og frem for alt bundsolid heavyrock.

Så at biografien praler med, at dette burde henvende sig til alle fans af Symphony X, Dream Theater og Pretty Maids, er næsten ingen løgn – tilmed er der noget TNT og Queensrÿche henover, så man må sige, at referencerne er i orden når sammenligningerne kastes på bordet. Vokalist Michael Eriksen lander ofte i en mellemting mellem Tony Harnell (TNT) og Joey Tempest (Europe), så hans sangstil passer sgu meget godt ind her. I den instrumentale "Biosfear" er vi ude i noget progressiv skævhed, ikke langt fra hvad netop Dream Theater jo mestrer fuldendt, og i balladen "Silence From Angels Above" får den godt med sovs og kartofler - hvilket vil sige en fyldighed uden for meget af det kvalmende. I den 10:27 minutter lange "Glory Of The Empire", og det 19:07 minutter lange titelnummer, benytter de sig selvsagt af grandiositeten - men her viser bandet, at de besidder så tilpas meget alsidighed, at de ikke ender ud i gentagende ligegyldigheder. Storslået og visse tider lige på og hårdt, hvilket i øvrigt er kendetegnet når man tager albummet i sin fulde længde.

Jeg var knusende tæt på at tildele "1st Chapter" karakteren 9/10, men otte dødningehoveder med knogle opad er da heller ikke at kimse ad. Så er du til ovennævnte sammenligninger ser jeg absolut ingen grund til at springe dette album over, for det er sgu langt tid siden jeg har hørt så gennemført en debut, hvorfor jeg allerede glæder mig til deres næste udspil. Mon ikke man burde dukke op d. 27. august på The Rock, når drengene spiller sammen med Manticora - tjo, det tror jeg sgu nok.