Azusa - Heavy Yoke

Heavy Yoke

Fremragende debut fra tidligere Dillinger-bassists nye band

Advarsel!

Af ren og skær frygt for at skræmme de fleste læsere væk inden denne anmeldelse for alvor er startet, bringer jeg en advarsel med det samme: I de følgende bevingede skriblerier vil ordet “supergruppe” blive brugt! Men frygt ej, Azusa er bestemt en af de bedre supergrupper, og hvis du, kære læser, har mod på at læse videre, skal det være mig en glæde at forklare hvorfor.

Plejer er død

Umiddelbart vil de flestes interesse i Azusa vækkes af, at bassisten hedder Liam Wilson og tidligere har slået sine folder i The Dillinger Escape Plan. Lidt mindre interesse vil der nok være for de to tidligere Extol-medlemmer David Husvik og Christer Espevol samt Sea+Air-forsangeren Eleni Zafiriadou, men allerede ved første gennemlytning af debuten Heavy Yoke vil man bemærke, at band og musik rummer meget mere end et enkelt stort navn og tre mindre. Alle tøjler er sluppet, musikken er sat fri, og konventionelle sangstrukturer er en glemt by i Rusland.

Heavy Yoke rummer rigtig mange elementer a la Dillinger, og det er absolut en nydelse at lytte til, men albummets helt store styrke ligger i musikkens evigt overrumplende diversitet, der i en perfekt balance konstant veksler mellem det sårbart smukke og det direkte brutale. Alt dette er på vanvittigt imponerende vis personificeret i frontkvinden Eleni Zafiriadous vokale præstationer. Præcis som musikken er hun over det hele med sine helt egne kontraster; snerrende skrig og melankolsk skønsang. Lyt bare til titelnummeret og hør det med egne ører – intet er forbudt, ingen regler følges, alt kan bøjes og drejes i musikkens navn, så længe det virker. Og det gør det! Måske ikke ved første gennemlytning, da Heavy Yoke er en af den slags plader, der kræver rigtig meget opmærksomhed fra sin lytter – det kan være en kringlet og udfordrende rejse. Men for enden af det psykedeliske og næsten Inception-agtige soniske univers venter en stor gevinst.

Kontraster i perfekt balance

Heavy Yoke kan i nogens ører sikkert godt lyde som en omgang rablende uorganiseret vanvid. Den er bestemt ikke for alle. Man bør dog alligevel give pladen en chance og investere i minimum én gennemlytning i den, for trods ukonventionelle kompositioner og aldeles atypiske harmonier og fraseringer rammer supergruppen Azusa noget ganske unikt med deres smukke og hårdtslående core.

Mange supergrupper bliver hurtigt glemt, men jeg tør godt sætte en skilling på, at Azusa er kommet for at blive.

1. Interstellar Islands
  2. Heart Of Stone