Anubis Gate - Purification

Purification

Genrer:Prog metal, Power metal
Spilletid:51:30

Brugervurdering: 9/10 baseret på 1 stemme.

Anubis Gate er fra nogenlunde samme skole som bl.a. Queensrÿche, Iron Maiden og Savatage, hvilket betyder at vi her har med et navn at gøre der tilbyder lytteren en sand overflod af flotte melodier, samt en spændene produktion der inviterer til at blive nærlyttet til, da der gemmer sig mange lag i musikken. Men Anubis Gate er på mange måder også helt deres egne, hvilket bestemt skal tages som en kompliment, da de på mange måder skiller sig betragteligt ud fra mængden. Maestro Jacob Hansen er nok engang det lyd ansvarlige overhoved, og sammen med resten af bandet, plus de to gæster Kim Olesen (guitar, keyboard) og Henrik Fevre (harmoni vokal), er der blevet skabt et fedt lydbillede der byder på mange lækkerier i form af små akustiske guitar passager og stemningsfulde keyboard stykker spredt ud over de enkelte numre. Et andet stort plus er at de tre instrumentale skæringer på fin vis kæder albummet flot sammen, i stedet for blot at stå ud som ligegyldigt fyld. Efter en stemningsfuld intro starter albummet med den tunge "Downward Spiral", og fortsætter over i titelnummeret "Purification" der er en smuk halvdyster sag med et fængende vers og omkvæd. Men faktisk er det begreber som mørkt og fængende der kendetegner "Purification" det meste af vejen igennem. Sanger Torben Askholm tilføjer albummet en unik følelse med hans særegne vokal, og faktisk er det mig en gåde at man ikke tidligere har hørt noget videre til ham da han har en virkelig interessant stemme med masser af dramatik og indlevelse. Jeg ved sgu ikke rigtig hvem man kan sammenligne hans vokal med - måske det kunne være en kloning af Buddy Lackey (Psychotic Waltz), Bruce Dickinson og Bobby Blitz (Overkill), selvom jeg godt ved det lyder lidt syret. Du bliver simpelthen selv nødt til at give albummet en værdig lytter, og hiv du bare en dag ud af kalenderen udelukkende til dette. For mit vedkommende er der nemlig ingen tvivl om at "Purification" hører til blandt det mest interessante jeg har hørt de senere år indenfor dansk metal.