Amberian Dawn - Re-Evolution

Re-Evolution

Genre:Power metal

Power metal lidt for meget efter bogen

Finnere er rigtig gode til det der med metal, det ved vi alle. Nogle gange smutter den dog, som med Ambrian Dawn. De spiller neoklassisk power metal, og har gjort det siden 2006. De har udgivet fem studiealbums, med Re-Evelution som det nyeste, og værende det album jeg anmelder her.

Jeg kan sige med det samme: Bryder du dig ikke særlig meget om power metal kan det ikke betale sig at læse anmeldelsen færdig. Allerede på første nummer oser musikken af klichefyldt cheesy let power metal, og det stopper ikke. Første nummer, "Valkyries", starter med klaver, og hurtigt kommer der guitar og trommer der minder om noget man har hørt så mange gange før. Vokalen er heller ikke noget fantastisk. Den er hverken episk eller unik. Jeg vil faktisk vove at påstå at den er almindelig. Selve bandmedlemmerne er dog ikke ringe musikere, og det ses på introen til "Incubus". Den har et rigtig godt flow, og her arbejder det hele godt sammen for at løfte musikken højere op. Omkvædet i samme nummer, samt guitarsoloen er også ganske fine. Her har de gjort et godt stykke arbejde. Der er dog noget der tyder på, at orkester-effekterne er mere virtuelle end selve bandet. Herefter falmer det igen. Musikken bliver klichefyldt og cheesy, og der er intet innovativt at komme efter. Du kunne tage enhver power metal plade og få mindst det samme ud af det. Albummet får en monoton effekt, selvom man tager sig selv i at fløjte med. Det skyldes at Ambrian Dawn følger bogen, og bruger hvad man ved virker. Desuden er de, som tidligere nævnt, ikke dårlige musikanter, og spiller faktisk rigtig fint. Trommerne er solide, og guitaren rammer fejlfrit.

Re-evelution er instrumentalt et rigtig godt album, men musisk er det møgkedeligt. Der er intet nyt, intet vovende. Alt er afprøvet før, og lige efter bogen. Det gælder hele albummet, fra ende til anden. Jeg indrømmer dog at jeg er ganske glad for "Incubus", hvor det lykkedes bandet at skjule manglen på innovation. Re-evelution ville være en fin introduktion til den mest klichefylde del af power metallen.

Trackliste 1. Valkyries 2. Incubus 3. Kokko- Eagle of Fire 4. Lily of the Moon 5. Come Now Follow 6. Crimson Flower 7. Circus Black 8. Lost Soul 9. Cold Kiss 10. River of Tuoni 11. Charnel’s Ball

Kokko- Eagle of Fire er et af de bedre numre på albummet