Royal Hunt af Sebastian Dammark
Royal Hunt af Sebastian Dammark · Se flere billeder i galleriet

Jailbreak 2024 - Royal Hunt

Fængslet, Horsens

-

Erfaren power på gamle flasker

Royal Hunt må have været gemt væk i en støvet kasse på et københavnsk loft. Enten det, eller, mere sandsynligt, har den jyske Motörhead-tosse her drevet rundt med sovs i øjnene; faktum er, at jeg første gang hører bandnavnet, da Jailbreak booker powerveteranerne. Erfarne folk med en stor diskografi og en debut helt tilbage i start-90’erne.

Royal Hunt af Sebastian Dammark

Vin skal stå lidt, inden den er klar

Vestsalen havde allerede fredag demonstreret sin fænomenale akustik. Eller lydmændenes ditto evner. Flere koncerter havde en livelyd, som var det en CD, der blev sat på (til læsere under 40: Før streamingtjenesterne lå musikken på små plastikskiver). Royal Hunt havde lyden med sig, særlig bassen, der var så klar, at man fornemmede lyden af knastørre nye strenge. Når den da ikke druknede i mixet, for orglet kunne overdøve både bas og guitar. Men det er nok en naturlig følge af, at bandet er grundlagt af den russiskfødte keyboardspiller. Han kunne godt ligne Geddy Lee, uden musikalsk sammenfald i øvrigt. Rush er prog, og Royal Hunt power metal.

Spille kunne københavnerne dælme, og som indædt ikke-power-lytter måtte jeg alligevel kaste håndklædet i ringen, for nok er Royal Hunt power, men det er power, som er en koncerttur værd. Det var faktisk en fest, på den traditionelt storladne måde, helt på genrens og konventionernes præmisser. Storladent og pompøst, uden at være kalkulerede og orgastisk opulent (Avantasia, anyone?). Nærmere folkets power metal-band.

Festivalen igennem har det stået klart, at publikum er en venlig, men målt på dedikation blandet flok. Der var derfor langt mellem fans, der kunne synge med, selvom de var der. Og på de præmisser blev det aldrig til en kæmpe fællessangsfest, men en hyggelig semiintim indendørskoncert.

Royal Hunt af Sebastian Dammark

Hvis Prins Henrik endnu levede …

… havde han helt klart draget afsted på jagt med royalisterne her. Når de da først havde fået spillet sig op til det, for koncerten blev gevaldigt mere medrivende, som den nærmede sig sin afslutning. Måske et tysk publikum er mere velvalgt, for med sin stil vil Royal Hunt stensikkert høste seriøst bifald syd for grænsen. Wacken und Rock am Ring, hört ihr mich?

Royal Hunt af Sebastian Dammark

7/10